Geen dubbel voor EP

2022-05-07

Nadat vorige week het kampioenschap in Hoofdklasse C was binnengehaald, was er nog alle kans op de dubbel. Dan moest er wel gewonnen worden van Woerden, ook zonder de sterkst schakende Woerdenaar een lastige horde.

Het mocht echter niet zo zijn. Richard (2) had misschien wel kansen op meer, maar koos het verkeerde plan en moest genoegen nemen met remise. Daarnaast werd Henk (1) ongenadig van het bord gemept door Sten Goes. Met 1,5-0,5 achter, Dick (3) in een lastige stelling en Robin (4) met een miniem plusje, leek het lastig, maar misschien niet geheel onmogelijk. EP heeft een tenslotte een ijzersterke vlugger-reputatie, dus 2-2 zou al een halve overwinning zijn.

De gelijkmaker kwam inderdaad van de schoen van Robin. Het leek remise, maar lettend op Robins klok (i.p.v. de stand in de wedstrijd) hield zijn tegenstander het leven in de stelling, waar het wellicht verstandiger geweest was om solide te blijven staan. Dat leven kwam er ook, maar dan in de vorm van een matnet voor de witten. Toen aan Dick de zware taak om in tijdnood te keepen. In wederzijdse tijdnood had het publiek er wel redelijk vertrouwen in, echter was het alleen de kaaieman die op zijn increment zat te spelen. Met een pion minder en in slechte stelling bleek dat niet te doen en verloor hij op vlag.

De Woerdenaren mogen zich opmaken voor een finale tegen Hoevelaken of Moira-Domtoren, EP mag het volgend jaar weer proberen. Terugkijken kan (voorlopig nog) via live.schaakclubenpassant.nl

En Passant
Rating