EP naar de halve finale!

2020-02-29

Vrijdag speelde En Passant in de SGS-beker thuis tegen Hoevelaken. Inzet was een plek in de halve finale. Op voorhand was EP (rating)favoriet, maar de gasten hadden ook Soest en OZU al uitgeschakeld. Daar moet je voor uitkijken!

Geen gedoe met tactische opstellingen deze keer; de kopmannen speelden tegen elkaar op bord 1. Richard Vedder met zwart tegen Gerben van Pel. Inderdaad, de topscorer van EP2 speelde als 'mol' voor Hoevelaken. Of hij speelt altijd voor Hoevelaken en 'molt' op zaterdag af en toe voor EP, het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt! Het is niet zijn eerste wedstrijd tegen een EP-er dit jaar, hij speelde zelfs al twee keer tegen een zekere Sjoerd Drent, spelend voor Laren.

Anyway, door naar de partijen. In onderstaande stelling speelde Gerben (wit) 19.f4. Een begrijpelijke zet als je wilt verdedigen, maar wat te denken van 19.c5? Quo vadis, episcope? En wat doe je als zwart 19...Lf3 antwoordt? Zie de partijviewer onderaan.

Gerben van Pel - Richard Vedder, stelling na 18...Dh5

Nadeel van zo'n pionzet als f2-f4 is dat hij niet meer terug mag; de witte koning werd in zijn hemd gezet. Uiteindelijk was mat of materiaalverlies onontkoombaar, dus kreeg Richard een hand.

1-0 voor dus, dat geeft vertrouwen, zeker omdat Robin een gezonde pion voor stond. Martin Veldhuizen was echter wel met een toren op bezoek gekomen.. "Gaat dat allemaal goed?" vroeg ik in het voorbijgaan op de gang, zo rond zet 22 waar de viewer onderaan begint. "Ja hoor, geen probleem". Een paar zetten later was er echter wél een probleem, ziet u het ook?

Robin Reichardt - Martin Veldhuizen, stelling na 28...Te6

Inderdaad: 29.Txe8! en door de dubbele paardvork op f6 wint wit per saldo een stuk. Maar zwart heeft die extra pion nog, en even later stond het zo:

Robin Reichardt - Martin Veldhuizen, stelling na 33.bxc3

Ondanks de ongelijke lopers is het stellingsoordeel nog helemaal niet zo makkelijk. Wat moeten we hiervan verwachten? Drie keuzes:

1. Wit kan de pion afstoppen en moet dan kunnen winnen met zijn extra stuk
  2. Wit moet een stuk geven voor de vrijpion, het overblijvende eindspel is remise
  3. Zwart wint dit; de pion is niet te stoppen.

De spelers zelf wisten het antwoord wel, vandaar dat de partij hier beëindigd werd. Maar hoe? Dat zit u in de viewer onderdaan.

Dan de partij van ondergetekende, met wit tegen Tim de Jongh. Een achterneef van Rick van Beek, meldden bronnen. De partij begon pas echt in onderstaande stelling, na mijn 14.e4.

Jasper Reichardt - Tim de Jongh, stelling na 14.e4

Ik rekende hier op ruil op e4 of c4, gevolgd door verder geschuif, maar Tim had andere plannen en speelde 14...Tad8. Na 15.cxd5 exd5 16.exd5 volgde niet terugslaan maar 16...Pe5?! Het leidde tot een fase van tactisch gerommel, zonder een echt 'plan', tenminste niet bij de witspeler. De (achteraf) beslissende fout was 22...Pd3 in onderstaande stelling, ik vermoed dat Tim Db3+ gevolgd door Txc6 gemist had. Daarna gaat het toch wel hard achteruit voor de zwarten, en met ongelijke torens op het bord kon Tim op zet 35 opgeven. Och, wat als zwart eerder in de partij met de h- i.p.v. f-pion had teruggeslagen op g6?

Jasper Reichardt - Tim de Jongh, stelling na 22.Tac1

Hiermee was de winst binnen, want inmiddels kunnen we wel verklappen dat de partij van Robin in remise eindigde. Rest de Dirk-partij op bord 2. Dick de Graaf kon gelukkig losgeweekt worden van een inhaalwedstrijd in Muiderberg. In onderstaande diagramstelling ging de fik erin; 15. Txd5! Een toren voor slechts een pion, maar het blijkt toch enigszins een Reichardt-offer, want na 15...exd5 16. e6 krijg je sowieso aardig wat materiaal terug. Dirk Veldhuizen weigerde het offer met 15...Pb4 en ging na ruil op b4 zelf aanvallen over de a-lijn. Het leidde tot een onduidelijke stelling, waar ik alleen met Fritz erbij enige chocola van kan maken. Na wat gegraai over en weer geeft het beest zo rond zet 30 weer ongeveer 0 aan, inmiddels in wederzijdse tijdnood. Daarin ging het met 33...e5? fout voor Dirk; hij verloor een pion en de dames werden geruild, het overblijvende eindspel was niet te houden.

Dick de Graaf - Dirk Veldhuizen, stelling na 14...b5

Een uiteindelijk ruime 3,5 - 0,5 overwinning dus. Uiteraard had het allemaal anders kunnen aflopen, maar dat deed het niet, dus mogen we ons voorbereiden op Hoogland of De Rode Loper. De deadline voor deze ronde was pas eind maart, dus dat kan even duren. Wat rest zijn het scorebord en de partijen:

En Passant

Hoevelaken