En Passant 1 koerst op zilver

2019-03-18

Zaterdag 16 maart speelde En Passant uit in Rotterdam tegen Charlois Europoort. Het werd een nipte overwinning.

Te Charlois, waar het er niet al te Nederlands uitziet, werd een bezoek gebracht aan de (gezelligste...?) club van de Meesterklasse, Charlois Europoort. Met een surplus aan klasse was EP favoriet, maar er werd slechts met de hakken over de sloot gewonnen.

CE moest het stellen zonder hun kopman Erik van den Doel, die te Praag een toernooi speelde. Desondanks weerden ze zich uitstekend. Zo wisten Roger Meng en Zyon Kollen verrassend te winnen van respectievelijk Lucas van Foreest en Friso Nijboer. Eerstgenoemde leek een stevige koningsaanval op te zetten, maar kwam van een koude kermis thuis. Laatstgenoemde bivakkeerde weer eens in tijdnood, waarin de tent finaal instortte. Ook Anna-Maja Kazarian verloor. Ze was niet opgewassen tegen de sterkere Thibaut Vandenbussche.

Halve eitjes waren er voor Manuel Bosboom en Daniel Dardha. Een interessante partij waarbij Manuel met centrumpionnen en het loperpaar een vuist probeerde te maken, maar zijn jonge tegenstander trok op tijd aan de rem. Ook Richard Vedder (niet helemaal fit, maar de onafgebroken reeks moest in stand gehouden worden!) speelde gelijk, alleen deed hij dat tegen een ander, en wel Kambiz Sekandar. Richard kon ergens een pion winnen, maar de koe in de kont kijken levert niks op. Michael Feygin en zijn tegenstander Julian van Overdam speelden een riskante opening, waarbij wederzijds veel bedenktijd verloren ging. Feygin won een pion, maar moest deze later weer inleveren. Een remiseaanbod in tijdnood werd niet aanvaard, maar na langdurig gemanouvreer werd het dat alsnog. Een lange zit voor Michael, zonder maar een keertje op te staan! Dat in contrast met Friso...

De overwinningen kwamen van Erwin l'Ami, die Arben Dardha uitkneep. Geen pretje daartegen te moeten spelen. Ook Jan Willem van de Griendt en Alexander Berelowitsch waren een maatje te groot voor hun tegenstanders, Michel de Wit en Robin Lecomte. Henk Vedder zorde voor de vierde overwinning, door Steven Geirnaert langzaam van het bord te zetten. In de slotstelling kampte de Belg met een verliezende zugzwang.

Koploper LSG won van concurrent BSG en lijkt daarmee kampioen te worden. De gezamenlijke slotronde lijkt daardoor van de meeste spanning ontdaan. In de strijd om degradatie is het nog de vraag wie De Stukkenjagers gaat vergezellen. En Passant in ieder geval niet. EP staat nu tweede, met nog wedstrijden tegen Sas van Gent (13 april) en BSG (11 mei) te gaan.

Een pointer van Henk, waarna hij een brok broccoli naar binnen werkte.