En Passant 1 loopt opnieuw tegen een zeperd aan

2018-04-08

Update: het uitgebreide wedstrijdverslag staat op schaaksite

Zaterdag speelde En Passant 1 de achtste ronde in de Meesterklasse.
HMC Calder kwam in het Denksportcentrum op bezoek.

En Passant had nog een theoretische kans op het kampioenschap. Er moest dan worden gewonnen, terwijl LSG en KC beiden moesten verliezen. In de slotronde moest LSG dan nogmaals verliezen. Anderzijds stonden ook de tickets voor de Europacup op het spel. HMC Calder is daarvoor ook nog in de race.

De wedstrijd was live te volgen via live.schaakclubenpassant.nl

En Passant begon met een meevaller aan de wedstrijd, omdat Tycho Dijkhuis niet op kwam dagen. Volgens Neef H. zou de jongen verdwaald zijn. In een tijdperk met smartphones schier onmogelijk, maar het was hem blijkbaar gelukt. Jan Willem van de Griendt had zich nodeloos zitten haasten en mocht na 1. e4 al een paal noteren.

Richard Vedder bezorgde HMC Calder de gelijkmaker door de kersverse IM Niels Ondersteijn een stuk cadeau te doen. Rick Lahaye dolf eveneens het onderspit. Tegenstander Geert van der Stricht, een halfuur te laat, kwam in tijdnood maar juist in die fase ging Lahaye kopje onder. Het seizoen van Rick begon sterk, maar gaat, net als het team, een beetje als een nachtkaars uit.

Zhaoqin Peng kwam tegen Rob Schoorl teleurstellend niet verder dan remise. Erwin l’Ami, dit seizoen pas voor de tweede maal erbij, versloeg Jasper Broekmeulen. Friso Nijboer daarentegen moest een 0 incasseren. Hij liep in een variant waar hij zich even geen raad mee wist. Leek het nog houdbaar, Twan Burg bleek toch te sterk. Voor Friso een weerzien met de 24 ratinggrens. Hoe lang is dat geleden?

Manuel Bosboom won een kwaliteit aan het achtste bord en verzilverde dit vakkundig. Maar een flinke domper was het verlies van Benjamin Bok aan bord 2. Met wit moest hij tegen zijn oude club aan Martijn Dambacher het punt laten. Die was in een eindspel alerter. Henk Vedder tenslotte verloor van Jeroen Bosch. Na het beker debacle geen gelukkige week.

En Passant staat nu vierde. In de slotronde op 21 april (in Bloemendaal) wacht nog BSG. De inzet is nog een ticket voor de Europacup. LSG is het eindelijk gelukt een keer kampioen te worden. Groninger Combinatie degradeert opnieuw. Het lot van Apeldoorn hangt nog aan een zijden draadje.