Hotze Hofstra wint VIS. toernooi (update)

2018-03-27

Het VIS. (vis-punt, dus) toernooi 2018 is gewonnen door Hotze Hofstra. De schaker van BSV Bennekom eindigde in punten gelijk met Tea Lanchava, maar werd toernooiwinnaar op basis van onderling resultaat. Paul-Peter Theulings en Rein Brouwer werden gedeeld derde.

Eindstanden van alle groepen vindt u hier. Alle fotos's zijn gemaakt door Franciscus Hartog, meer foto's vindt u daar.

Op voorhand leek het toernooi een pikante strijd te worden tussen Zhaoqin Peng en Tea Lanchava. Ze vochten ettelijke duels uit om de Nederlandse damestitel, met de meeste successen voor Peng (13 om 1). De laatste jaren gaan die titels naar de jongere generatie, maar dat neemt de rivaliteit nog niet weg. Ze waren natuurlijk niet de enigen; bijvoorbeeld Hotze Hofstra of Paul-Peter Theulings wilden in deze tweestrijd maar al te graag de “derde hond” worden. Het aantal “inheemse” ijzers in het vuur was wat lager dan gebruikelijk, maar zou Dick de Graaf of Laurents van Twillert voor Spakenburgs succes kunnen zorgen? Op rating waren Rein Brouwer en Tjerk Hacquebord als laatsten geplaatst, maar zij legden zich toch niet op voorhand neer bij kaasloos brood? Kortom; alle ingrediënten voor vuurwerk waren aanwezig!

Strijd in de hoofdgroep, op de voorgrond Hofstra - Peng.

Naast het vuurwerk op het bord was er ook culinair vuurwerk aanwezig. Hoofdsponsor VIS. zorgde wederom voor heerlijke vis. Zalm zal bij menigeen wel bekend zijn, maar tonijnshoarma? Als u het aan Google vraagt (met aanhalingstekens) vindt u wat oud nieuws over een "tonijnshoarma-pizza”, maar dat betreft een pizza met tonijn én shoarma. Niet te verwarren met shoarma gemaakt van tonijn, daarvoor moet u naar VIS. in Den Haag of Nootdorp. Ja, of u had erbij moeten zijn…

De nummer vijf van Nederland (rechts) kreeg het niet cadeau

Terug naar het schaken; de onderlinge gewaagdheid in de hoofdgroep bleek al snel; toen er na drie ronden gepauzeerd werd voor een broodje vis, had niemand meer dan twee punten verzameld. Een ronde later leek Hofstra wel uitgeschakeld te zijn na een 0 tegen medekoploper Theulings, met de andere medekoplopers Peng en Lanchava nog voor de boeg. Maar elk nadeel hep se voordeel, met zo’n programma vol koplopers kun je er ook van winnen! Dat gebeurde een ronde later tegen Peng, en doordat Lanchava aan PPT een eindspel ontfutselde werd zij alleen koploper.

In de zesde ronde stond dan de langverwachte damestweestrijd op het programma. De winnaar van die partij zou vast en zeker het toernooi gaan winnen. Dat werd Lanchava, die daarmee op 5 uit 6 kwam. Alleen Hofstra (4 uit 6) had na een overwinning op Hacquebord nog een kans. Ogenschijnlijk een vrij minieme kans, ware het niet dat het programma voor de slotronde Hofstra – Lanchava vermeldde. Zou het dan toch die “derde hond”… ja! Na een volgens ooggetuigen indrukwekkende partij kwam hij in punten gelijk, zodat hij op onderling resultaat ook nog de beker mocht vasthouden. Daarachter kwamen – ook weer verrassend – Paul-Peter Theulings en Rein Brouwer bovendrijven als gedeelde nummers drie.

Hotze Hofstra ontvangt de beker van Niels van de Coterlet, bedrijfsleider van VIS. Nootdorp

In de andere groepen werd er natuurlijk ook nog geschaakt. Leden van de Bennekomse SchaakVereniging Bennekom kunnen binnenkort nóg een rondje voor de hele bar verwachten, want ook in de B-groep ging de winst die kant op. Martijn Pauw bleef John Markus een halfje voor. Een heel peloton eindigde op 50% en mocht de derde prijs delen; Arie van Diermen, Marvin Dekker, Ardin Bosboom en David Knight.

De groepswinst in C was voor Gert-Jan Fröberg uit Leusden met 6 uit 7. Dion de Graaf en Marcel Flohr deelden plek twee en drie op gepaste afstand. Een paar meter verderop scoorde Cor Petersen nog een halfje beter; maar liefst 6,5 punt in groep D. Ook Dirk van Setten bleef daarin ongeslagen, maar hij stond wat meer remises af. Jacques van den Berg en Steven van de Mheen deelden de derde prijs.

De vorentscheidung in groep C; Dion de Graaf (l) - Gert-Jan Fröberg

In groep E was er indirect toch nog wat te vieren voor Peng, want twee van haar leerlingen eindigden gedeeld bovenaan; Manasvita Basa en Kavya Raulji eindigden allebei op 5,5, net als de derde gedeeld winnaar (maar geen leerling) Mike Ruitenbeek. Groep F tenslotte bleek het domein van de niet-schakers; Melis “al twee jaar geen stuk aangeraakt” Korlaar – dat gelooft dus niemand – won met 6,5 punt. Gert Vogel probeerde in de slotronde tevergeefs Melis’ muur te slopen en moest genoegen nemen met plek twee, dammer Gerhard de Graaf werd derde.

Manasvita Basa (l) - Kavya Raulji zou onbeslist eindigen

Dank gaat uit naar hoofdsponsor VIS., die ook nog eens de hele dag vertegenwoordigd was om voor de overheerlijke vis te zorgen. Hopelijk volgend jaar weer!

Jasper Reichardt