En Passant 5 revancheert zich

2018-03-06

En Passant 5 revancheert zich

Vijf weken na de zeperd in Driebergen mocht En Passant 5 weer aan de bak, in een thuiswedstrijd tegen Hoogland 4. Daags voor de wedstrijd onderging het vijfde een aderlating. Teamcaptain Mike Ruitenbeek moest invallen in En Passant 3, dat op dezelfde avond moest spelen tegen Paul Keres 5. Een invaller was wel snel gevonden in de vorm van Martmans.

Diezelfde Martmans speelde op bord 3 een knotsgekke partij. In de opening deinsde hij terug voor een d-pion die hij zo van het bord kon pakken, ging later met zijn loper een pionnetje halen op a2 en kon tenauwernood aan insluiting ontsnappen. Wel verloor hij alle koningsvleugelpionnen. Op dat moment gaf zijn tegenstander via schaak een stuk weg. De open koning van Martmans baarde zorgen, maar hij wist de vis toch op het droge te krijgen.

Ondertussen had Ernst (bord 5) de score al geopend. Na een uurtje of anderhalf spelen stond meneer de voorzitter een toren voor en even later was het 1 - 0. De gelijkmaker werd gescoord door mijn tegenstander op bord 2. Ik speelde een slechte partij en verloor in de opening een pion. In een poging deze achterstand recht te zetten, gaf ik ook nog een toren weg, via een tussenschaak. Alexander (bord 8) bracht de Passanters weer op voorsprong. Ergens in de partij was hij een kwal voor komen te staan en dat euvel kwam de Hooglander niet meer te boven. Martmans zorgde daarna voor 3 - 1.

Deze voorsprong gaf En Passant 5 niet meer uit handen. Twee winst- en twee verliespartijen volgden nog. Franciscus boekte een degelijke overwinning op bord 6 en Jeroen Gootjes wist met een mooie promotie ook een vol punt te scoren. Lammert (bord 1) verloor vanuit een onduidelijke stelling en Gia (bord 7) moest na een lang eindspel met een paar pionnen minder eveneens zijn tegenstander feliciteren. Zo werd de eindstand 5 – 3 en revancheerde En Passant 5 zich van de nederlaag in Driebergen en kan het vol goede moed de laatste twee (uit)wedstrijden ingaan.

En Passant 3, dat in dezelfde zaal speelde, had een minder leuke avond. Mede geteisterd door personele problemen, verloor het vrij duidelijk van Paul Keres 5: 2,5 – 5,5.

Rick van Beek