En Passant 5: gevalletje stormschade

2018-01-26

Gevalletje stormschade

We zijn weer twee wedstrijden verder. In de derde wedstrijd (8 december thuis tegen de Muider Schaakkring) boekte En Passant 5 een keurige 6 – 2 overwinning. De mooiste winstpartij die avond was van Jeroen Makkinje, die met een paard minder de vijandelijke dame wist te schaken.

Toen brak donderdag de achttiende januari aan. Een vreselijke storm raasde over het midden van het land. Talloze bomen en vrachtwagens waaiden om en het treinverkeer werd volledig lamgelegd. Jeroen Makkinje belde aan het einde van de middag dat hij vanwege de problemen op het spoor nooit op tijd op de plaats van de wedstrijd kan zijn; Driebergen, alwaar het plaatselijke derde team die donderdagavond moest worden bestreden. Teamlijder (dit keer bewust zo gespeld) Mike deed wat hij kon om een invaller te regelen voor Jeroen, maar niemand bleek tijd of zin te hebben. Na zo’n tien mislukte telefoontjes besloot Mike om met zeven man naar Driebergen te reizen en het hoogste bord met zwart op te geven.

Ik had mij de hele dag mentaal zitten voorbereiden op een zwartpartij aan bord 2. Bij aankomst in Driebergen bleek dus dat bord te worden opengelaten en werd ik één bord lager geplaatst en had dus wit. Ik moest even wennen aan dat idee, want na 12 zetten stond ik een pion achter. Aangezien dit een vrije d-pion was, leek het er even slecht uit te zien voor mij. Toch kreeg ik daarna grip op de zwarte stelling, pakte pionnetje voor pionnetje en stond in het eindspel twee pionnen voor. Een daarvan was een vrije b-pion. Toen ook mijn h-pion ging lopen, gaf mijn tegenstander op.

Helaas bleek dit de enige overwinning aan onze zijde. Ernst (bord 4) die naast me zat, werd langzaam maar zeker opgerold door zijn tegenstander, waar ik lange tijd geleden ook al een keer van verloor. Ernst kwam zelfs een vol paard achter te staan. Dit kwam hij niet meer te boven. Aart (bord 6) had een klein gelukje. Hij stond twee pionnen achter en straalverloren. Zijn tegenstander deed het echter verkeerd in het eindspel en Aart kwam weg met remise. Remise was er ook voor kopman Mike, in een partij waarin het evenwicht nauwelijks werd verbroken. Idem dito voor Franciscus (bord 5).

3,5 – 2,5 achter met de twee staartbord en nog aan de gang. Gia (bord 8) stond wat onder druk, maar kon met kunst- en vliegwerk de tent dichthouden, zo leek het. Alexander (bord 7) stond goed te spelen en leek zelfs licht voordeel te hebben. Toen kreeg hij een enorme black-out. Hij zag niet dat de toren van zijn tegenstander in stond en sloeg met zijn eigen toren een pion van b7, welke gedekt stond door een loper. De Driebergenaar sloeg Alexanders toren eraf en Alexander gaf op, terwijl de vijandelijke toren nog steeds in stond. Zou Alexander op dat moment nog de toren hebben geslagen, was er een remise-eindspel (ongelijke lopers) op het bord gekomen. Een dure black-out, want de beide wedstrijdpunten bleven nu in Driebergen achter. De laatste partij van Gia was daardoor voor de statistieken. Gia kwam in een toreneindspel met één pion minder terecht en hield dit vakkundig remise, waardoor de eindstand 5 – 3 werd in ons nadeel.

Een flinke zeperd dus voor het vijfde. Helaas is het team niet verzekerd tegen stormschade.

Rick van Beek