En Passant 2 komt net tekort (+partijen)

2017-10-08

In de tweede competitiewedstrijd was En Passant 2 dichtbij, maar net niet dichtbij genoeg. In Hoorn werd met het kleinst mogelijke verschil verloren van Caïssa Eenhoorn 2: 4,5-3,5

Gijs-Cor Heuveling en Gabriël Krouwel moesten verstek laten gaan, EP2 was daarom "verzwakt" met invallers Hans de Vries en Raymond van den Bos. Uitgerekend zij zetten het tweede op 2-0! Eerst had Hans een tactische truc, waarmee hij een pionnetje leek te gaan winnen. Toen zijn tegenstander niet goed reageerde werd de schade wel wat groter dan die ene pion. Hans' dame en paarden kwamen naar binnen en Hans kon het punt in ontvangst nemen. Update: Hieronder de partij, met commentaar van de winnaar.

Niet veel later kreeg ook Raymond een hand, met wit fietste hij dwars door de stelling van zijn tegenstander heen. Binnen twintig zetten was de vis op het droge. Update: Hieronder de partij, waarbij ik als opmerking kreeg: Ik ben niet echt goed met engines, dus laat ik het maar over aan eenieder die interesse heeft in de partij en hem eventueel lek wil schieten! Nou, na het offer 12.Pg5! kan mijn computer geen lek meer vinden! Hoogstens een (voor zwart) smal pad naar een gelijke stelling. Inderdaad een partij om niet snel te vergeten:

Bij Johannes Kossen zag het er optisch een tijd lang beroerd uit, in de praktijk was het niet zo heel slecht. Hij wist de kansen volledig te keren en scoorde zijn tweede overwinning van dit seizoen. Hieronder de partij, met commentaar van hemzelf:

Het werd 3-1 door een nederlaag van Sjoerd Drent op het topbord. Zijn tegenstander speelde een openingssysteempje dat er ogenschijnlijk niet uitzag, maar in de praktijk (uiteraard) lang niet zo slecht was als het eruit zag. Ondanks een vroege dameruil kwam Sjoerds koning in grote problemen met een 0 tot gevolg.

Op bord 6 de partij Robin - Robin, onze Robin Reichardt (m) tegen hun Robin Duson (v), die onlangs het EK speelde en daarover dit verslag schreef. Robin's koning (de onze dus) stond een beetje tochtig, toen hij na een mindere zet het initiatief kwijtraakte werd dat uiteindelijk fataal. Stand 3 - 2 voor de onzen.

Bij de tijdscontrole op zet 40 waren er zodoende nog drie partijen bezig, de ondergetekende en beide Aries. Mijn dubbeleindspel met voor beiden een enkele pion was potremise en dat werd het ook. De Aries stonden moeilijk. Arie van den Hoogen had een ingewikkelde stelling met zware stukken en ongelijke lopers. Zijn tegenstander had een vrijpion op e7, maar over de witte velden had Arie wellicht tegenkansen tegen de witte koning. Het dubbeltoreneindspel van Arie van Diermen was lastig, zijn geïsoleerde pion op d4 stond onder druk.

Met mijn héle partij wil ik niemand lastigvallen, maar met enige moeite heb ik één kansje op meer dan remise kunnen vinden. Zie diagram.

Zwarts laatste zet 15...Tf6 was min of meer nodig, omdat anders na Pxd5 Pxd5 e4 het paard op c6 hangt. De toren staat daar wel wat onhandig, daar was met 16.Pb5! (Pe2 kan ook) van te profiteren. Het paard op c6 hangt dan, maar er dreigt ook e4 en het paard op d5 heeft geen velden. Met 16...Pb8 17.a4 (want Pb5 hangt) Ld6 kan zwart nog net de meubelen redden, maar hij staat vrij beroerd. Maar ja, niet gezien, niet gespeeld, meer of minder dan een halfje zat er daarna nooit meer echt in.

Uiteindelijk gingen beide partijen helaas verloren. Arie van den Hoogen betrok zelfs zijn koning in de aanval. Als het gewerkt had, hadden we Tim Krabbé kunnen bellen, maar helaas vond Aries koning zijn Waterloo op h4. Arie van Diermen raakte zijn belegerde pion kwijt, later verloor hij er nog één. Toen hij uiteindelijk een torenruil moest toestaan kon hij de witte vlag hijsen.

Eindstand dus 4,5 - 3,5, geen matchpunten maar ook geen reden voor overdreven pessimisme. Op papier was Caïssa-Eenhoorn de nr 2 van de groep, dat we daartegen zo dichtbij waren geeft vertrouwen voor de toekomst. Al was een puntje of halfje extra natuurlijk beter geweest...

Thuis Uit Score
Buikstra , A.P.F. (Arjon) (2050) Drent , S. (Sjoerd) (1963) 1 - 0