Snelschaaktoernooi Hoevelaken

2017-04-16

Zaterdag 1 april werd in Hoevelaken het 41e Hoevelaakse snelschaaktoernooi georganiseerd. Een toernooi waar de jeugd van En Passant al weer een tijdje vaste klant is. Dit jaar gingen we met een afvaardiging van 8 jeugdspelers naar het toernooi. En Passant was in bijna alle groepen vertegenwoordigd. In de B-groep speelde Frank Woudenberg, in de C-groep speelde Syb Schadenberg, in de D-groep speelde Sjouke Schadenberg en in de E-groep speelden Daniël van den Brink, Boaz de Haan, Nathanja de Haan, Joaz Huijgen en Giovanni Horton.

Een heel aantal kinderen van deze groep heeft vorig jaar ook meegedaan met dit toernooi maar voor Giovanni was het de eerste keer dat hij dit toernooi speelde. Voor Nathanja, die sinds het begin van dit seizoen lid is van de schaakclub, en Joaz, die pas 2 maanden lid is, was het zelfs de eerste keer dat zij een schaaktoernooi speelden en dan is het best wel een beetje spannend.

Spannend, zo’n eerste schaaktoernooi

Bij het toernooi in Hoevelaken worden er voorafgaande aan het toernooi altijd en blad met toernooiopgaven gegeven. Hierbij zijn er verschillende stellingen waarbij mat in twee moet worden gegeven. Als je genoeg antwoorden goed hebt en je blad inlevert maak je kans om een schaakklok te winnen. Voor alle jeugdspelers was dit een grote stimulans om eens fanatiek te gaan puzzelen. Toen iedereen zijn puzzel had ingeleverd en voor iedereen het toernooi duidelijk was, was het tijd om te beginnen.

Nog even wachten en we kunnen beginnen

De eerste ronde verliep een beetje wisselend voor iedereen. In totaal werd er 7 uit 24 gescoord. Sjoukje en Giovanni scoorde het beste met 2 punten. Vooral Sjoukje was erg blij want het jaar ervoor ging het begin iets minder goed. Daniël, Boaz en Frank scoorden 1 punt en Syb, Joaz en Nathanja scoorden helaas 0 punten. Iedereen was snel klaar en er was tijd om een lekkere tosti of Lion/Kitkat te kopen.

De tweede ronde ging al weer iets beter. De clubscore was 8 uit 24. Syb en Joaz, die beide met 0 punten begonnen scoorden deze ronde 2 punten! Ook Daniël scoorde 2 punten. Frank en Nathanja scoorden 1 punt en Giovanni, Boaz en Sjoukje scoorde 0 punten. Zo was iedereen gelukkig van de 0 af.

Even wachten tussen de ronden

Tussendoor was de tablet van één van de andere toernooideelnemers ook erg populair

Soms zat je ook bij elkaar in de groep, zoals Daniël & Boaz…….

…..en Syb en Frank

Voor aanvang van de 3e ronde is het bij Hoevelaken gebruikelijk dat er een aanmoedigingsprijs wordt gegeven aan de mensen die nog de minste punten hebben. Iedereen kreeg iets lekkers van Bakker Toebast uit Hoevelaken. Van En Passant waren er twee spelers die deze prijs kregen Boaz en Nathanja. De aanmoedigingsprijs werkte goed want Boaz scoorde 2 punten deze ronde en Nathanja 1 punt. Verder haalde iedereen van En Passant minimaal 1 punt deze ronde. Frank scoorde er 3, Syb scoorde er 2 en de rest scoorde 1 punt. Deze ronde was de score zelfs 12 uit 24, dus 50%!

Nathanja en Boaz waren de gelukkigen die iets lekkers als troostprijs kregen

De vierde ronde was iedereen helemaal los. De clubscore was 16 uit 24! Deze ronde bepaalde wie er met een prijs naar huis ging en wie niet. Frank en Boaz scoorden weer 3 punten, Syb, Sjoukje, Joaz en Giovanni behaalden 2 punten en Nathanja en Daniël behaalden 1 punt.

De eindscore was als volgt:

Frank

3e met 8 punten in de B-categorie

Syb

6e met 6 punten in de C-categorie

Sjoukje

17e met 5 punten in de D-categorie

Boaz

8e met 6 punten in de E-categorie

Joaz

14e met 5 punten in de E-categorie

Giovanni

15e met 5 punten in de E-categorie

Daniël

16e met 5 punten in de E-categorie

Nathanja

23e met 3 punten in de E-categorie

Uiteindelijk behaalde Frank de 3e prijs in de B-categorie en mochten Syb en Boaz een prijs van de prijzentafel kiezen. Ook met de toernooiopgaven was er nog succes, Daniël won een schaakklok!

Van links naar rechts: Joaz, Daniël, Frank, Giovanni, Boaz, Syb, Sjoukje en Nathanja

Na het toernooi was de dag nog niet voorbij want we gingen met z’n allen nog lekker patat eten op de schaakclub om de dag af te sluiten.

Volgens mij heeft iedereen het super leuk gevonden en volgend jaar gaan we er weer iets leuks van maken!

Monica Reichardt