Crescendo! (verslag EP4)

2017-03-25

Vrijdag 24 maart speelde En Passant 4 de zevende ronde tegen het tweede van Ons Genoegen. Vooraf waren de cijfers duidelijk. En Passant had 1 verliespunt mogen incasseren en Ons Genoegen had slechts 1 punt mogen incasseren. Helaas speelde het vierde niet allemaal op live borden, omdat het KNSB bekerteam ook graag live wilde spelen tegen Apeldoorn. Hierdoor waren er 6 wedstrijden van En Passant live te volgen en de laagste twee borden speelden met de normale borden.

Ons Genoegen was prachtig op tijd en we konden dus mooi op tijd van start. We misten nog 1 persoon en de wedstrijdleider besloot even te wachten zodat bord 7 speler Gijs ook achter het bord kon plaatsnemen. Voor En Passant was het duidelijk: Winnen zodat we 5 punten voorsprong hadden op de nummer 2.

Het ging allemaal crescendo. Hans de Vries had met wit op bord 6 een makkelijke avond. In een Franse partij offerde zijn tegenstander op h3 zijn loper tegen 2 pionnen. Echter, zijn koning was nog niet in veiligheid gebracht. En na een desastreuze Tf8 zet van tegenstander was het gevolg dameverlies tegen 2 lichte stukken. Dat vond zijn tegenstander te veel en gaf al snel de hand. Monica maakt er 2-0 van met een subtiel paardvorkje. Het derde punt werd binnengetikt door Ernst aan bord 8. En daar was hij zeer content mee. Rolf aan bord 1 had al snel de remise binnen zodat er een tussenstand ontstond van 3,5-0,5. Het beslissende punt duurde toch nog een tijdje. Maar Dion mocht met een beetje geluk dat punt binnenhalen omdat zijn tegenstander mat 1 even over het hoofd zag. De overige drie borden zag er prima uit behalve van Jacob aan bord 3. Gijs aan bord 7 had duidelijk materiaalvoorsprong en dat vertaalde zich in een strakke overwinning. Jacob gaf pardoes maar even zijn dame weg in een mindere stelling dus die geloofde het wel. Thomas aan bord 2 probeerde een remise eindspel winnend af te sluiten. Na veel manoeuvreren ging zijn tegenstander door de vlag.

Door deze overwinning staat En Passant 4 stevig op de eerste plaats met 5 punten voorsprong op de nummer 2. We hebben echter wel 1 wedstrijd meer gespeeld. Door deze overwinning is het tweede van Ons Genoegen officieel gedegradeerd.

De volgende ronde spelen we de uitwedstrijd tegen Het Kasteel in IJsselstein. En dit zou wel eens de kampioenswedstrijd kunnen worden. Deze wedstrijd wordt gespeeld op 20 april. Maar eerst maar eens kijken wat de concurrentie doet in de komende weken.

De uitslagen:

En Passant 4 Ons Genoegen 2 6,5 - 1,5