EP2 wint in Zeist

2017-03-08

En Passant 2 heeft de uitwedstrijd tegen Zeist 1 met 3-5 gewonnen. Hiermee staat EP2 weer tweede en blijft het team in de race voor promotie.

Een dinsdagse reis naar een uitwedstrijd is nooit ideaal, maar dat gold zeker voor de lek rijdende Sjoerd Drent. Met zijn auto gestrand in een Baarnse berm moest hij door de Bunschotense auto worden opgehaald. Vertraging was het gevolg, gelukkig was de thuisploeg zo sportief om niet gelijk de klokken aan te zetten. Zo rond acht uur werd er op 7 borden geschaakt, even later kwam de Kaaieman ook binnen en waren we compleet.

In onchronoligsche volgorde beginnen we met de Aries. IJntze Hoekstra behaalt zijn eerste overwinning, voorspelde iemand op het Utrechtschaak-forum. De voorspeller kreeg gelijk, ten koste van Arie van Diermen op bord 4. Een bord hoger kreeg Arie van den Hoogen ook klop.

Die twee nullen werden gecompenseerd door de jongste spelers, die met wit ogenschijnlijke modelpartijen afleverden. 1.d4, continu de druk erop houden, de tegenstander uitknijpen en dan het eindspel professioneel uitspelen. Klasse-partijen van Robin en Gabriël.

Remise is winst! zegt men wel eens. Dat gold niet voor Sjoerd en ondergetekende. Sjoerd weigerde remise in vrijwel gelijke stelling, kwam in het eindspel vrijwel gewonnen te staan, maar moest toch met remise genoegen nemen. Ondergetekende stond ogenschijnlijk beter, maar moest een grote afruilcombinatie naar remise toestaan.

Bij een stand van 3-3 waren onstnappingskunstenaars Gijs-Cor en Dick nog bezig. Gijs-Cor had een eindspel met torens, ongelijke lopers en een plus(dubbel)pion, ogenschijnlijk niet te winnen. Maar dat gold niet voor Heuveling, die langzaam maar zeker de duimschruiven aandraaide en met een vrije a-pion de winst forceerde.

De partij van Dick sloeg werkelijk alles. Hij begon uiteraard met tijdachterstand en zat in no-time op zijn increment te spelen. Voor zijn toren (!) achterstand had hij slechts vage compensatie, maar hij wist op onnavolgbare wijze steeds maar nieuwe problemen voor zijn tegenstander te creëren. Die kwam aldus ook in tijdnood en gaf de toren pardoes weer weg, daarna was het onvermijdelijk dat het punt zou volgen.

De Utrechtschaak-voorspelling kende nog een tweede deel: Dat helpt Zeist aan de 4,5 - 3,5 winst. Zo ver kwam het gelukkig dus niet. Er volgen nog twee wedstrijden, op 31 maart tegen koploper Paul Keres 4 en op 21 april tegen DBC 1, dat voor deze speelronde tweede stond. Alles kan nog!

Jasper Reichardt