En Passant 2 verslaat HSG 2 (+verslag)

2017-02-21

HSG 2-thuis, twee seizoenen geleden leverde dat het eerste promotieklassematchpunt van En Passant 2 op. Dit keer gingen we voor de overwinning, zeker in de wetenschap dat de Hilversummers verzwakt waren opgekomen.

Eppie 2 speelde met acht van de negen basisspelers, alleen teamleider Arie van den Hoogen moest door ziekte verstek laten gaan. Kon hij dan thuis in bed de wedstrijd live volgen? Neen, de liveborden hadden helaas zichzelf niet opgezet en live volgen kon alleen op locatie. Consequentie was ook dat voor een verslag met analyses alle partijen zelf ingeklopt en opgestuurd moesten worden. Ook dat bleek helaas erg lastig voor sommigen, zodat u het deze keer zonder analyses en deswege zonder de vaste verslaggever moet doen. Jammer!

De score werd geopend door Gabriël, als altijd met een scherp oog voor tactische mogelijkheden. Kwaloffer, schaakje met de dame en een tweede stuk voor de toren zou in de tas komen. Zou, want zijn tegenstander dacht er anders over. Het bleek niet anders en beter, want de gehoopte tegentruc leverde Gabriël slechts extra bonushout op. Een stuk en twee pionnen meer bleek natuurlijk ruim genoeg voor winst in het eindspel.

Niet lang daarna kon ook Sjoerd een punt bijschrijven. Op bord 2 speelde hij tegen de normaliter niet-spelende teamleider, die aldaar oneerbiedig gezegd werd “opgeofferd”. Sjoerd was niet erg tevreden met zijn partij, ik zou niet weten waarom. EP dus 2-0 voor.

Arie van Diermen koos met zwart voor een vrij agressieve aanpak. Zijn e- en f-pionnen gingen marcheren, maar werden zodoende ook kwetsbaar. Arie vertrouwde het niet en bood remise aan, dat werd aangenomen. Reden voor mij om hetzelfde te doen; 3-1 voor, de Kaaieman nog bezig (die zou toch wel winnen?) en van de andere borden zou ook wel tenminste een winnend halfje moeten komen?!

De Kaaieman won inderdaad, al bood zijn eveneens “opgeofferde” tegenstander flink tegenstand. Ik heb niet-geofferde tegenstanders sneller van het bord geschoven zien worden! De denktank ging dusdanig leeg dat op een gegeven moment “Dick mist mat in drie!” door de bar heen gonsde. Met iets minder tijdsdruk zou het van dat gonzen nooit zijn gekomen, maar uiteindelijk kwam de vis dan toch op het droge.

Het winnende halfje kwam op naam van Robert, die met zijn ongeliefde zwart zowaar aardig uit de opening kwam. Er kwam een betonstelling op het bord, waarbij Robert als enige nog iets zou kunnen proberen. Robert wachtte, schoof wat heen en weer, liet zijn klok wat leeglopen, en toen de 4-1 op het scorebord stond bood hij remise aan. Zijn tegenstander kon moeilijk weigeren, waarmee de matchpunten binnen waren.

De twee overgebleven borden waren tevens de moeizaamste. Robin had na een scherpe opening een stuk geofferd voor twee centrumpionnen. Hij had ogenschijnlijk wel wat aanvalskansen, maar het kwam er niet zo van en uiteindelijk bleek het materiaal beslissend: 4,5-2,5.

Als laatste speelde Swchindelmeister Heuveling nog. Zijn opening zag er vrij normaal uit, meestal is dat een recept voor ellende. En inderdaad, hij kwam een stuk achter en die overmacht (toren + paard tegen toren) vrat ook zijn laatste pionnen weg. Een stuk en twee pionnen meer bleek natuurlijk ruim genoeg voor winst in het eindspel. In wederzijdse tijdnood bleef wat de winnende koning had moeten zijn afgesneden aan de rand staan. Een gemist paardvorkje bood een uitgelezen kans op winst, maar ja, gemist dus, één voor één gingen de pionnen er toen af. Toren + paard tegen toren is theoretisch remise en dat hoefde niet meer aangetoond te worden. Het illustere gezelschap door Heuveling beschwindelden heeft er weer een lid bij…

Eindstand 5-3, En Passant 2 nu op 7 uit 6. Met nog drie wedstrijden te spelen is promotie iets reëler dan degradatie, maar eigenlijk kan alles nog. Leuk!

En Passant 2 HSG 2 5 - 3
1. D. de Graaf (Dick) R. Sanchez (Richard) 1 - 0