Toptalent Anna-Maja Kazarian versterkt En Passant 1

2016-12-20

Anna-Maja Kazarian komt En Passant 1 versterken

Anna-Maja Kazarian speelt per 2017 voor En Passant. Vorig seizoen speelde ze in de Meesterklasse voor Pathena Rotterdam maar zat nu zonder club. Anna-Maja is 16 jaar, heeft een huidige rating van 2203 (KNSB) en 2259 (FIDE) en woont in Den Haag. Ze geldt als een van de grootste damestalenten en heeft de ambitie om profspeler te worden. Ze maakte in september deel uit van Oranje op de Olympiade.

Kazarian

Anna-Maja Kazarian

Lees hier een artikel van GM Hans Ree 'ze is begaafd en bloedfanatiek' in het NRC over haar match met Sopiko Guramishvili, met wie ze nu teamgenote wordt.
Behalve Sopiko treft ze in Peng en Alina nog meer dames in het team, wat vrij bijzonder is in de Meesterklasse. Wellicht komen ze nog een keertje allevier tegelijk in actie.

Kazarian is in Nederland geboren, maar heeft Georgische ouders, een overeenkomst met Sopiko (en ook oud-lid Tea Lanchava).
In september 2015 boekte Kazarian in Kroatië haar grootste succes met het Europese Kampioenschap voor meisjes onder 16 jaar. De ouders houden haar prestaties bij op een eigen website.

Peng - AM

Kazarian (r) tijdens haar partij tegen Peng op het NK schaken dames (foto NK).