En Passant 5 begint met nederlaag (verslag)

2016-11-30

En Passant 5 begint met nederlaag

Op 18 november was ook het seizoen weer begonnen voor En Passant 5. Er stond een thuiswedstrijd op het programma tegen Denk en Zet 1 uit Vinkeveen. Er werd volop strijd geleverd door de Passanters, maar deze moesten uiteindelijk berusten in een 3-5 nederlaag.

De wedstrijd begon nog niet zo slecht voor de onzen. Jeroen Gootjes (bord 4) speelde een knappe remise tegen een van de sterkere spelers van Denk en Zet. Na zo’n anderhalf uur spelen werden de handen geschud. In het uur daarna volgde een serie nullen waardoor de wedstrijdpunten naar Vinkeveen gingen. Als eerste kreeg Rut (bord 7) een koningsaanval om de oren die hij niet kon pareren (0,5 – 1,5). Daarna volgden Martmans (bord 6), Aart (bord 5) en Lammert (bord 3). De partij van Martmans heb ik niet goed kunnen volgen, dus geen commentaar hierover. Aart stond een pion achter, maar kon deze met een combinatie terugwinnen. Dit zag Aart niet en gaf in plaats nog een stuk weg. Lammert verloor in het middenspel een stuk en kon eveneens met zijn plas naar de dokter. Stand 0,5 – 4,5.

Daarna deed EP5 iets terug. Ikzelf (bord 2) kon, om kwaliteitsverlies te voorkomen, mijn dame geven voor twee torens. Dit bleek kansrijk, aangezien mijn torens de vijandelijke stelling waren binnengedrongen en samenwerkten. Mijn tegenstander dacht onder de druk vandaan te komen met een schaakje, maar dit bleek hem nog een stuk te kosten. De Vinkevener zag in dat de situatie met dame tegen twee torens + loper vrij uitzichtloos was en gaf op; 1,5 – 4,5. De tweede tegentreffer werd gescoord door Frank op bord 8. In een even spannende als gekke partij wist Frank de vrijpion van zijn tegenstander af te stoppen en zelf met kunst- en vliegwerk een van zijn pionnen te promoveren. 2,5 – 4,5. Tenslotte kon Mike, die een goede partij speelde, nog een puntje drukken. In het eindspel met toren + loper tegen toren + paard kon Mike het vijandelijke paard winnen. Hij zag dit echter niet en even later werd de partij remise gegeven; 3 – 5.

Toch nog een paar bordpuntjes gescoord door de mannen van En Passant 5 en deze zouden aan het einde van dit seizoen nog wel eens heel belangrijk kunnen zijn.

Rick van Beek