En Passant 5 volgend seizoen kampioen?

2016-05-27

Voor een team dat ternauwernood degradatie heeft weten af te wenden klinkt deze titel misschien raar. Maar dit jaar hebben we in de Engelse Premier League gezien dat alles mogelijk is. Voor degenen die het sprookje van Leicester niet kennen raad ik aan om het jaaroverzicht van Leicester van de BBC toch eens een terug te kijken, want het is misschien wel de meest bijzondere teamprestatie aller tijden. Leicester wist vorig seizoen (2014-15) ternauwernood degradatie af te wenden, te vergelijken met dit seizoen van EP5.

We beginnen met de topscorer van dit jaar. Onze Jamie Vardy was Mart Woudenberg. Mart scoorde 5,5 uit 8 en heeft dit seizoen grote stappen gezet. Ook in de laatste ronde tegen Ons Genoegen legde hij weer een solide pot op de mat. Zonder in de problemen te komen, zette binnen anderhalf uur de eerste overwinning op het bord.

Ieder voetbalteam heeft een keeper, onze Kasper Schmeichel was dit seizoen Rick van Beek. Vooral het eindspel uit tegen Amersfoort - wat ons de eerste matchpunten opleverde - was een staaltje fraai keeperswerk. Een keeper kan af en toe een blunder maken, bleek ook toen het tegen Ons Genoegen in het eindspel nog misging, maar dat leed werd verzacht door het feit dat de overwinning al binnen was.

De enige GM van het vijfde speelde een onopvallend seizoen. Onopvallend maar zeker niet onbelangrijk en één van de sfeermakers binnen het team. Onze Danny Drinkwater, al kunnen we in zijn geval hem beter Danny Drinkbeer noemen, piekte precies op het juiste moment. Tegen Ons Genoegen speelde hij zijn beste partij van het seizoen en tekende zo voor het beslissende punt.

De Robert Huth van EP5 is Mike Ruitenbeek. Beiden staan niet bekend om hun snelheid, maar ze zijn o zo belangrijk voor het team. Sinds zijn terugkeer uit Amerika een stabiele schakel. Tegen OG boekte hij ook een goede overwinning wat ons team op 2,5-0,5 bracht.

De captain van het team is Thomas, de Wes Morgan van EP5 kende een wisselvallig seizoen. Het seizoen begon nog goed met een overwinning tegen EP4, maar dat bleek uiteindelijk ook de enige overwinning te zijn. Tegen OG was een halfje een prima resultaat, zeker gezien de stand op de anderen borden.

Het creatiefste openingsspel kwam dit seizoen van Melis Korlaar. De Riyad Mahrez van het team introduceerde dit jaar de Grob-opening binnen de vereniging. 1. g4 staat meestal garant voor een spektakelstuk. Helaas had hij tegen OG zijn dag niet, zoals Melis zelf zei ‘ik heb geen fatsoenlijke zet gedaan vandaag’ en verloor hij helaas.

Last but not least Jeroen Makkinje, de Kanté binnen het team. Altijd en overal aanwezig en misschien wel de enige in de SGS-competitie die bij elke externe wedstrijd op tijd is. Tegen OG speelde hij een mooie partij die zeker een beter lot verdiend had. Met een stuk meer ging het in tijdnood helaas nog mis, maar dat mocht de pret niet drukken.

Zo werd in de laatste wedstrijd toch nog op eigen kracht behoud in de tweede klasse behaald. Een prestatie van formaat, omdat we vooraf toch werden gezien als één van de belangrijkste degradatiekandidaten.

Tot slot wil ik nog alle invallers die in de loop van het seizoen hebben meegedaan met EP5. In het bijzonder Frank Woudenberg die zich dit seizoen ook erg sterk heeft ontwikkeld. Deze supersub Leonardo Ulloa speelde in beide overwinningen en belangrijke rol. Eerder haalde hij tegen Amersfoort al een schier onmogelijk halfje binnen. Tegen OG won hij al snel een pionnetje en liet in het eindspel zien dat hij over een uitstekende eindspeltechniek beschikt.

Thomas Reichardt

Persoonlijke uitslagen    Stand