EN PASSANT KAMPIOEN VAN NEDERLAND

2016-04-23

En Passant is Nederlands Kampioen!

Update: Het uitgebreide wedstrijdverslag met foto's staat op schaaksite.

Na een 6-4 zege op BSG heeft En Passant haar derde landstitel in vier jaar tijd binnengehaald. De punten werden vooral aan de topborden behaald. Overwinningen van Friso Nijboer, Namig Guliyev en Vyacheslav Ikonnikov brachten een 3-0 voorsprong op de borden. Nijboer torpedeerde de kansen op een IM norm van Frank Erwich, die in de slotfase door zijn vlag ging. Onze Azerbeidzjaanse vriend Namig Guliyev tekende een spectaculaire aanvalspartij op tegen de zenuwachtige Li Riemersma. Topscorer Ikonnikov was weer ongenaakbaar met de witte stukken tegen Robert Ris, die in het middenspel goed tegenspel bood, maar een a-pion niet meer kon stoppen. Csaba Balogh leek de vierde treffer te noteren, maar ging tegen Lars Ootes nog in de fout en moest in remise berusten. Ook Zhaoqin Peng kon een foutje nog goedmaken door remise te maken tegen Alexander van Beek. Ondanks de florissante 4-1 voorsprong bleef het nog spannend.

Ondertussen werd met een schuin oog gekeken naar de andere wedstrijden. SISSA leek het moeilijk te hebben met degradatiekandidaat Sas van Gent, het stond er 3,5 tegen 3,5. Goed nieuws voor En Passant, minder goed nieuws voor onze tegenstander BSG, dat zich zorgen ging maken om degradatie. Immers, Pathena Rotterdam leek ook minstens een matchpunt te gaan pakken tegen HMC Calder.

Henk Vedder had lange tijd initiatief tegen Ton van der Heijden maar het toreneindspel bleef binnen de remisemarge. Toen Richard Vedder ook een half ei noteerde tegen Ewoud de Groote besloot Jan Willem van de Griendt, die een voordelige stelling had tegen broer Jesper de Groote, het zekere voor het onzekere te nemen en scoorde met zijn puntendeling het kampioenshalfje! Juichen kon nog niet, want de speelzaal zat nog vol met denkende schakers die nog bezig waren...

Manuel Bosboom vocht zich tegen Thomas Willemze naar remise en helaas moest onze kanjer Dick de Graaf, die onderweg in de bus iedereen op broodjes zalm en paling had getrakteerd, het onderspit delven tegen Henk van der Poel.

SISSA bleek op 5-5 te steken en daarmee is En Passant de onbetwiste kampioen van de Meesterklasse! Het betekende helaas degradatie voor BSG, dat zowel Sas van Gent als Rotterdam zag passeren. In de strijd om het derde ticket voor de Europacup maakte HMC een tuimeling en werd nog ingehaald door Kennemer en LSG. Laatstgenoemde is de gelukkige derde.

Utrecht speelde haar laatste wedstrijd als SC Utrecht en gaat volgend jaar op in de fusie met Oud Zuylen.

Uit handen van Jan Stomphorst van de KNSB ontving teamcaptain Guido de Romph de beker met de grote oren, waarna het gehele team op de foto ging. Op de trappen van stadhuis Bloemendaal stond De Bunschoter te wachten voor een foto met alle meegereisde supporters!

Op de terugweg in de bus barstte een oorverdovend feest los, met diverse zangers en rijkelijk veel bier. Een pee-stop langs de weg in Almere bracht een verrassing, want daar was ineens de familie Nijboer met een misterieus grijs dakkoffertje. De dochter van Friso bleek judokakampioene te zijn en stapte over in de kampioensbus.

Aangekomen bij het Denksportcentrum was er een groot feest, met een huldiging, een buffet en natuurlijk vuurwerk! Om met Balogh te zeggen: amazing :)))

Lees hier de berichtgeving op Twitter na.

Uitslagen slotronde:

En Passant  BSG 6-4