The Great Escape Part 1 (verslag EP5)

2016-04-10

6 nederlagen en in die 6 wedstrijden 14,5 bordpunt bij elkaar schrapen. Nee, het seizoen van EP5 kun je voor deze wedstrijd alles behalve goed noemen.  Een comeback was nodig en met nog wedstrijden tegen concurrenten Amersfoort en Leusden was alles nog mogelijk.

Ondergetekende was als eerste klaar. Na een saaie partij waarin er weinig gebeurde en alles dichtgeschoven was, werd er na 25 zetten remise besloten.

Invaller Lammert Kok zette het vijfde op voorsprong. In een mooie partij werd Luc Kepers vanuit de opening onder druk gezet. Een mooie combinatie leidde tot een materiële voorsprong en Kepers gaf zich al snel gewonnen.

Het grootste voorbeeld van The Great Escape van de avond kwam van Frank. In het eindspel stond hij twee stukken en een paar pionnen achter. Hij bleef doorspelen en loerde nog op een schwindel. Dit lukte tot ieders verbazing door een soort van dolle toren te creeren, die zijn tegenstander wel moest slaan. Pat was het gevolg. Zo zie je maar dat me opgeven nog nooit een partij gewonnen is!

Dit bracht de stand op 2-1 in het voordeel van EP5, een blik op de andere borden wees uit dat vandaag wel eens de eerste matchpunten binnengehaald zouden kunnen worden, maar het zou nog spannend worden!

Melis kwam erg goed uit de opening, door tegengestelde rokades kon Melis druk gaan zetten op de zwarte koning hij kwam een pion voor, maar hij liet zijn toren insluiten. Dit kostte een kwaliteit. Maar leverde wel kansen op, doordat Melis twee vrijpionnen kreeg op de koningsvleugel. Zijn tegenstander bood op dat moment remise aan. Na overleg werd besloten dat het remise-aanbod kon worden aangenomen, gezien de stand op de andere borden.

Mart leverde ook deze wedstrijd weer een solide partij af. Hij kwam beter de staan en gaf een toren voor twee lichte stukken. Met actief spel wist hij z’n tegenstander naar achteren te drukken en toen mat of meer materiaalverlies de twee overgebleven mogelijkheden waren, vond zijn tegenstander het mooi geweest. Dit bracht de stand op 3,5-1,5.

De enige GM van het vijfde was de volgende die klaar was, de ‘Gootmeester’ kwam in een lastig eindspel terecht. Zijn tegenstander speelde het eindspel niet handig en Jeroen had zelfs nog even kansen op de winst. Maar een paar kleine onnauwkeurigheden zorgden ervoor dat het lastig eindspel in remise eindigde. Hiermee was het eerste matchpunt binnen en er lagen zeker nog mogelijkheden op de andere twee borden.

Mike was toen al ruim 2,5 uur bezig om een toreneindspel te keepen. Dat ging lange tijd erg goed, maar mede door de klok kwam Mike langzaam maar zeker slechter te staan en na een lange strijd moest hij opgeven.

De stand was 4-3 en alleen Rick was nog bezig. Hij stond al vrij snel een kwaliteit voor, maar deze raakte hij weer kwijt. Het werd een zenuwslopend eindspel waarbij Rick twee pionnen voorstond. Op een gegeven moment miste hij zelfs een mat in drie, maar voor de rest bleef hij wel de juiste zetten doen en maakte hij geen fouten. Hij kon zo afwikkelen naar een remise, wat genoeg was voor de overwinning.

Dit leverde een een 4,5 -3,5 overwinning op, en zo schoof En Passant 5 op naar plek 8. EP5 is verre van veilig, maar de eerste stap is gezet. Op 22 april staat de volgende belangrijke wedstrijd op het programma tegen Leusden.

Thomas Reichardt