Vierde onderuit tegen Hoevelaken (verslag)

2016-03-12

Het vierde van En Passant heeft afgelopen vrijdag een gevoelige nederlaag geleden tegen het eerste van Hoevelaken. Hierdoor zijn de kansen op de titel en daarbij promotie naar de eerste klasse SGS tot het minimum geslonken.

We kwamen opdagen met 1 invaller. Peter Frans Koelewijn kon helaas niet, maar Gert Reichardt wilde graag invallen. Dus niet echt een verzwakking voor ons team. We wisten dat Hoevelaken op de bovenste borden erg sterk was, dus de punten moesten gescoord worden op de lagere borden. Juist in deze wedstrijd hadden ze zo'n beetje het sterkste team opgesteld. En dan weet je dat het moeilijk wordt, maar niet onmogelijk.

De eerste meevaller kwam van bord 3. Hun bord 3-speler kwam niet opdagen dus Arco Floor nam de honneurs waar. Mark van Wijk stond in eerste instantie opgesteld (rating 1814) maar die kwam niet opdagen. De eerste wedstrijd die klaar was, was die tussen Ernst de Reus en Daan van Pel. Daan is qua rating een stuk sterker, maar daar was tijdens deze partij weinig van te merken. Er werd doorgespeeld tot er alleen nog tweekoningen op het bord stonden; remise derhalve.

Halverwege de avond kwam Gert naar me toe met de vraag of hij remise mocht accepteren. Gezien de stand op de borden en zijn eigen stand mocht hij het zelf beslissen. Hij besloot door te spelen.

Ondergetekende speelde een slechte opening tegen Henry van de Bor. Met als gevolg dat ik weliswaar goed spel had, maar dat kostte me wel twee pionnen en een koning op f8 en een toren op h8. Gelukkig had ik mijn stukken goed in het centrum en door een onvolkomenheid van mijn tegenstander ging er een stuk en een pion verloren. Daarna had ik geen problemen meer en kon al snel een punt bijschrijven. Gelijktijdig moest Monica op bord 1 tegen Martin Veldhuizen de koning omleggen. Gelukkig kwam Rolf zijn mindere periode te boven, want tegen Arco Floor kon hij een punt bijschrijven. Gijs Huijgen overzag een tactisch grapje van zijn tegenstander en dus was dat ook een nul. Ook Jacob speelde tegen Dirk Veldhuizen een mooie partij waarbij volgens zijn commentaar een mindere damezet hem de das om deed.

Zo stond het3,5 tegen 2,5 met alleen Dion en Gert nog bezig. Gert kon zijn partij helaas niet in winst omzetten, dus laat in de avond was alleen Dion nog bezig (zwaar in tijdnood). Hij moest winnen om een gelijkspel uit het vuur te slepen. Zijn tegenstander (die beter stond) had een eeuwig schaak-mechanisme, dus Dion moest remise accepteren. Helaas een (terechte) uitslag van 4,5 tegen 3,5. Hierdoor kunnen we in theorie nog wel kampioen worden. Want in theorie is theorie en praktijk hetzelfde, maar in de praktijk helaas niet.

De volgende ronde is tegen het tweede team van Laren.

Hans de Vries

Persoonlijke uitslagen