EP3 aan kop na winst in Soest

2015-11-15

En Passant 3 heeft in Soest met 3-5 gewonnen van SSC 1922 3. Hiermee neemt het derde voorlopig de koppositie over in klasse 2B.

Het gemis van enkele vaste krachten kon goed worden opgevangen. Invallers Dion de Graaf en Gert Reichardt scoorden volle punten op de topborden en ook Jaap Jan Koelewijn wist te winnen. Alex van de Vuurst, Ernst de Reus, Aart de Jong en Sjoerd Koelewijn speelden remise, Guido de Romph verloor.

Klein verslagje van de wedstrijd:

Op 13 november speelde En Passant 3 de uitwedstrijd bij de vrienden uit Soest. Aart de Jong haalde het team als eerste van de nul af. Aart begon zoals altijd aanvallend en zette zijn tegenstander onder druk. Zijn tegenstander counterde goed en won daarmee een stuk. Aart moest toen proberen compensatie te krijgen en kon door een truc zijn achterstand verkleinen tot een kwaliteit. Nog steeds was de stelling slecht, of eigenlijk totaal verloren, maar zijn tegenstander liet eeuwig schaak toe. Een halfje dus voor Aart. Vervolgens won Gert Reichardt. Op de kongingsvleugel werd rustig de aanval opgebouwd om vervolgens keihard binnen te komen. Zijn tegenstander gaf volkomen terecht op, een prima partij van Gert. Daarna won ook Jaap Jan Koelewijn. Jaap Jan kwam prima uit de opening, maar er was nog geen echt voordeel uit te halen, zo leek het. Na een tijd kon Jaap Jan steeds meer stukken brengen richting de kant van de koning van de tegenstander, en kwam ook binnen met zijn stukken. De tegenstander kon verlies niet meer voorkomen.

De andere partijen lieten daarna lang op zich wachten tot ze afgerond waren. Ernst de Reus was de volgende die klaar was. Ernst moest zijn dame tijdens de partij geven voor twee torens. Het leek erop dat zijn tegenstander de partij zou gaan winnen, maar Ernst hield zich goed staande en kreeg een niet te weigeren remiseaanbod. Ook Alex van de Vuurst had het lastig. Alex verloor redelijk aan het begin van de partij een pionnetje, maar hield wel druk op zijn tegenstander. Doordat zijn tegenstander niet onder de druk uit kon komen, maar wel een klein materieel voordeeltje had, werd er remise overeengekomen. Hierna was Dion de Graaf klaar met zijn partij. In de opening kwam Dion al goed te staan. Zijn tegenstander stond de hele tijd onder druk en kon zijn stukken niet ontwikkelen. Onder deze druk werd rustig een pion gewonnen, en later nog twee keer een pion. Het leek een makkelijke overwinning te gaan worden, tot Dion een simpele truc over het hoofd zag en een stuk verloor. Gelukkig stond hij nog steeds gewonnen omdat de overgebleven loper van zijn tegenstander niet alle pionnen tegen kon houden.

De overwinning was binnen, alleen Sjoerd Koelewijn en Guido de Romph waren nog bezig. Sjoerd kwam weliswaar een pion achter maar er kon geen winnend voordeel gevonden worden door zijn tegenstander. Dat werd uiteindelijk dus ook remise. En Guido moest als enige van het team met een nul naar huis. In een moeilijke partij had Guido nog weinig tijd en maakte vervolgens een paar verkeerde beslissingen.

(Bij het slot van de laatste twee partijen was de schrijver de overwinning al aan het vieren aan de bar en heeft de beslissende zetten helaas gemist!)

Dion de Graaf