Jubileumtoernooi: filmpje en meer

2015-11-24

Op 21 november organiseerde En Passant een toernooi voor leden en oud-leden. RTV Bunschoten was aanwezig en maakte het volgende filmpje:

De toernooi-datum viel helaas ongelukkig samen met de (oorspronkelijk op 5 december gepland staande) dorpsderby. Goede alternatieve data waren niet echt voorhanden, maar er kon wel enigszins een mouw aan worden gepast. Het toernooi werd in twee helften gesplitst, met daartussen een uitgebreide lunchpauze. Degenen die 's middags dringende verplichtingen hadden (bijv. voetbal), konden dan eventueel alleen 's ochtends meedoen en vice versa. Beide helften bestonden uit 4 ronden rapidschaak elk, met 15 minuten pppp.

Het deelnemersveld (28 in totaal) was een gemêleerd gezelschap van actieve leden, minder actieve leden, (elders) actieve oud-leden, oud-leden die al tijden niet meer geschaakt hebben en wat gasten uit het verre Engeland, die het toernooi combineerden met een familiebezoek. Zij streden om de eer en om de nodige prijzen in natura. De hoofddoelstelling was echter niet om prijzen te winnen, maar om een leuke en gezellige dag te hebben, dat doel werd meer dan bereikt.

Gebeurde er nog wat op het schaakbord? De ochtendronde kende even een verrassende koploper - Robert Krouwel - maar na vier ronden stonden de gebroeders Vedder toch weer bovenaan. Henk liet de middagronde schieten, zodat Richard de overduidelijke favoriet was. Die rol maakte hij meer dan waar, hij stond in totaal slechts één halfje af (aan zijn broer). Arie van Diermen en Gijs-Cor Heuveling volgden op respectabele achterstand.

Degenen die 's ochtends 2 uit 4 of minder hadden behaald, gingen 's middags verder in de B-groep. Daarin ging de eerste prijs mee naar de overkant van de plas: Tony Hickey won 's middags al zijn partijen. Rick van Beek scoorde een mooie 5,5 punt (3,5 uit 4 in de middag) en werd tweede, Keith Thomas voerde de rest van het veld aan.

Was er nog ander nieuws? Sjoerd Drent zou dit seizoen als invaller in BSG 3 zijn oude team (EP2) kunnen tegenkomen. De clubkampioen van 1971, 72, 74 en 75 is het nog altijd niet verleerd. Thomas Vos is gelukkig weer terug in vorm (in meerdere opzichten) na enkele operaties. En we gaan op naar de 85, 90,.... maar eerst, komende zaterdag; feest!

Groep A

1. Richard Vedder 7,5
2.  Arie van Diermen  5,5
  Gijs-Cor Heuveling  5,5
4.  Laurents van Twillert  5,0
5.  Robert Krouwel 4,5
  Sjoerd Drent  4,5
  Henk W. Koelewijn 4,5
8.  Gert Reichardt  4,0
9.  Hans de Vries  3,5
10.  Dion de Graaf  3,0

Groep B

1.  Tony Hickey 6,0
2. Rick van Beek  5,5
3. Keith Thomas 4,0
  Jasper Reichardt 4,0
  Alex van de Vuurst  4,0
  Thomas Reichardt 4,0
7. Arie van den Hoogen 3,5
  Thomas Vos 3,5
9. Lammert van de Groep 3,0 (uit 5)
10. Lammert Kok 3,0
11.  Mart Woudenberg 2,5
12. Alexander van de Mheen  1,5

Alleen ochtend (uit 4 partijen)

Henk Vedder  3,5
Jeroen Gootjes 2,0
Erik ter Haar 1,0
Stephan van de Groep 1,0
Aart de Jong 1,0
Hans van Tamelen 1,0

Jasper Reichardt

Eerder bericht:

En Passant organiseert toernooi voor (oud-)leden

Schaakclub En Passant bestaat op 12 november 80 jaar. Om dat te vieren wordt er onder andere een toernooi georganiseerd voor alle (oud-)leden!

Iedereen die ooit lid is geweest van schaakclub En Passant is welkom om mee te doen aan dit toernooi. Voor oud-leden die al jaren niet meer geschaakt hebben is dit een ideale mogelijkheid om weer eens het mooie schaakspel te (her)ontdekken. Ook is het een ideale mogelijkheid om oude bekenden van de schaakclub weer eens te ontmoeten en te spreken.

Het toernooi wordt in twee delen opgesplitst, maar is één geheel. Deel 1 start om 10:00 uur en duurt tot 13:00 uur. Vervolgens wordt er geluncht. Deel twee van het toernooi start om 14:00 uur en duurt tot 17:00 uur. Dit concept is zo ontworpen omdat er wellicht veel mensen niet de hele dag kunnen, maar we iedereen wel de kans willen geven om mee te doen aan dit geweldige toernooi. Er kan dus ingestroomd worden om 10:00 uur en om 14:00 uur. Ook is er de mogelijkheid om uit te stromen om 13:00 uur als u het eerste deel wel mee heeft gedaan.

In beide delen worden vier ronden rapidschaak gespeeld, met 15 minuten pppp bedenktijd.

Doet u mee? Mail naar Dion de Graaf: extern@schaakclubenpassant.nl

Samengevat: