Wit aan bord drie (verslag SGS-rapid)

2015-07-12

SGS rapidkampioen! Ik denk de eerste individuele SGS-titel sinds het begin van de jaren ’90, dus daar moeten we nog even bij stilstaan! Het toernooi werd geïntegreerd in het jubileumkampioenschap van de schaak- en damvereniging te Barneveld. Dus dan heeft En Passant binnenkort ook weer een jubileum, want ook de Barnevelders werden gegrepen door de Euwekoorts in 1935! Het was lekker sterk bezet, dus twee uitdagingen: Er per fiets zien te komen en dus nog dat toernooi. Op de startlijst was ik als derde genoteerd, dus dat betekende wit aan het derde bord! Ik was lekker aan het aanvallen toen tegenstander Jarno Witkamp een stuk in de aanbieding deed. Mijn dame op h4 viel een helaas verdedigd paard op e7 aan, maar Jarno zette het dat paard verdedigende stuk weg: tsjomp! Wit aan het derde bord kon niet worden verlengd, maar ik zou nog twee keer wit krijgen en die partijtjes bleek ik bij thuiskomst nog uit het hoofd te kennen, dus eerst maar eens ronde drie, wit op het derde bord:

Vedder,Henk  - Van Ee,Robin

Een groot nadeel was dat ik het derde bord moest verlaten, al was de kans natuurlijk toch al klein dat ik dan weer wit zou krijgen! Twee gevoelsmatig teleurstellende remises met zwart later kwam ik gelukkig weer op mijn vertrouwde stek, verplicht met wit zelfs! Kon ik gelukkig ook weer onthouden!

Vedder,Henk - De Haan,Eric

En doordat het in de laatste ronde eindelijk een keertje lukte om zowel niet aan bord 3 als niet met wit te winnen, was het zo dus gekomen!

Henk Vedder

Noot van de redactie: De genoemde partijen Timman - Sokolov en Vedder - Kabatianski zijn online na te spelen.