En Passant 1 wint bij HMC Calder (update, verslag)

2015-04-13

Update: Het wedstrijdverslag van Richard staat op schaaksite.

EP1

GM Reinderman en GM Ikonnikov in actie (beiden links)

Deze 11 april speelde En Passant 1 de achtste ronde in de Meesterklasse, een uitwedstrijd in Rosmalen tegen HMC Calder.

Het was een zenuwslopende wedstrijd, die begon met een serie remises. Toen het evenwicht dan eindelijk verbroken werd, was dat in het voordeel van HMC. Een overwinning van Geert van der Stricht op Jan Willem van de Griendt bracht de stand op 3-2 voor de thuisploeg. Op de andere borden waren de stellingen overwegend goed voor EP, maar dat bood natuurlijk geen garanties.

De goede stellingen werden inderdaad overwinningen op de borden van Dimitri Reinderman en Zhaoqin Peng. Daarmee werd de stand gelijk (4,5-4,5), want Manuel Bosboom was inmiddels tegen een nederlaag aangelopen. De partij op bord 3 moest beslissen over de matchpunten. Ikonnikov wist na een lange strijd uiteindelijk Robin Swinkels op de knieën te krijgen, daarmee was de overwinning een feit.

De concurrenten wonnen echter ook, waardoor prolongatie van de landstitel een erg moeilijk verhaal wordt. Hiervoor moet EP de slotronde winnen en hopen dat zowel BSG als Charlois Europoort in de slotronde punten laten liggen. Als dat wonder zich niet voltrekt, is in ieder geval een plek bij de eerste drie voldoende voor plaatsing voor de Europacup.

HMC Calder  -  En Passant 4,5-5,5
1 Martijn Dambacher  - Jan Smeets rem