B1 remiseert tegen koploper

2015-03-23

Deze vrijdag 20 maart speelde de B1 thuis tegen Hoogland A1. Hoogland had alles nog gewonnen, de EP B1 had twee keer (tegen Hoogland B1 en de eigen A1) een gelijkspel moeten toestaan. Om in matchpunten gelijk te komen moest er dus gewonnen worden, het liefst (gezien de bordpunten) met iets meer dan 2,5-1,5. Een zware opgave dus.

De wedstrijd begon goed, Frank pakte op bord 3 (zwart) al snel een pion mee met de klassieke truc Lxh3, gecombineerd met een penning over de g-lijn. "Als hij daar al intrapt...." moet Frank gedacht hebben en hij ging op zoek naar een snelle winst. Het gevolg is hopelijk even leerzaam als het voorspelbaar was: in plaats van het gehoopte snelle punt, viel hij in zijn zelfgegraven kuil.

Vergelijkbare taferelen deden zich voor aan bord 2. Een veelbelovende openingsstelling deed Rolf besluiten tot een riskant offer Lxf7?! De EP5-kibitzers verdrongen zich rond het bord, hopend op een snelle knock-out. Kon Rolf misschien ook nog met het vijfde meedoen? Ook hier viel de oogst zwaar tegen: in plaats van een snel punt en misschien wel een tweede punt, werd het een langdurige hang-en-wurg-partij. Met een stuk minder was Rolf nog uren bezig, uiteindelijk wist hij zich ternauwernood naar een remise te vechten.

Voor een demonstratie van hoe het wel moet, moest u deze avond op bord 4 zijn. Benjamin won vrij snel een kwaliteit en hield dat voordeel geduldig vast. Geen gekke dingen doen, langzaam afruilen en dan in het eindspel het punt opvissen. Een voorbeeld voor zijn teamgenoten!

Op bord 1 van Robin tenslotte werd de moeilijkste partij van de avond gespeeld. Een vrij gesloten stelling met veel geschuif, uiteindelijk uitmondend in een eindspel. "Alle toreneindspelen zijn remise" luidt een oude wijsheid. Met weinig tijd op de klok kan er echter van alles gebeuren... maar deze keer niet.

Een 2-2 gelijkspel dus. Enerzijds een goed resultaat tegen de koploper, anderzijds zit de eerste plaats er nu niet echt meer in. Alhoewel... de titel bij de B-jeugd (die is er toch wel? Hoogland A1 is een A-team) ligt nog altijd binnen bereik!