EP-ers succesvol op eigen Grand Prix

2015-02-15

Op zaterdag 14 februari werd in het denksportcentrum de 5e Grand Prix van het seizoen 2014-2015 gespeeld. Van het totaal aantal deelnemers van 83 deden 14 EP-ers en 1 ex-EP-er mee.

Nadat iedereen was ingeschreven werden de deelnemers op speelsterkte verdeeld over 10 groepen. Hiermee waren alle drie de speelzalen gevuld en kon de pret beginnen.

In groep 1 speelden Monica, Rolf en Robin. Vooral in de onderlinge partijen werd het verschil gemaakt. Robin bleek uiteindelijk de sterkste. Met een remise tegen de uiteindelijke nummers 2 en 3 en overwinningen op de rest bleef hij de concurrentie 1½ punt voor. Reimer Weits werd 2e. De onderlinge strijd tussen Monica en Rolf was beslissend voor de 3e plaats. Monica won die strijd omdat Rolf door z’n tijd ging (meestal gaat Monica door de tijd) met slechts een pion voor hem en een loper voor Monica op het bord, was deze materiaalverhouding voldoende voor de winst. Hierdoor werd Rolf 4e.

Frank Woudenberg had zijn dag niet helemaal. Hij was ingedeeld in groep 3 en had in zijn groep verschillende tegenstanders met veel Grand Prix ervaring. Hij moest uiteindelijk met slechts 1 overwinning (tegen de uiteindelijke nummer 2!) genoegen nemen met een 8e plaats.

In groep 4 speelde Benjamin Veldhuizen. Benjamin wordt steeds beter. Je merkt dat hij de ervaring van het spelen van wedstrijden mist. In zijn groep won hij 2 wedstrijden en met 1 remise erbij haalde hij een 6e plaats.

Jona Woudenberg speelde een wat wisselend toernooi. Partijen waarin hij in een mum van tijd veel materiaal voor stond wisselde hij af met partijen waarin het precies andersom ging. Iets meer tijd nemen om goede zetten te vinden had misschien nog iets meer opgeleverd. Nu haalde Jona een mooie 3 plaats in groep 5.

Ex EP-er David Kruszko haalde slechts 1 punt in groep 6. Hij had regelmatig een beetje pech maar liet zien dat hij het nog wel kon door een toreneindspel netjes te winnen

In groep 7 speelden 2 EP-ers: Syb Schadenberg en Eva de Haan. Syb speelt regelmatig op internet en dat leverde hem een mooie 1e plaats op. Eva stond precies aan de andere kant van de ranglijst. Zij speelde best goed en was erg moe na al die intensieve partijen.

De overige En Passanters speelden in groep 9 en 10. Erik Beukers en Sjoukje Schadenberg werden ingedeeld in groep 9 en hadden het lastig. Sjoukje wist geen enkele partij te winnen. Erik haalde 1½ punt. Gewoon lekker blijven spelen. Komt het resultaat vanzelf.

In groep 10 liet Vigo Baars zien dat hij flink vooruit gaat. Hij streed met 3 anderen voor de ere plaatsen maar moest uiteindelijk met een ½-je minder genoegen nemen met een 4e plaats (1½ punt voor nummer 5!). De overige EP-ers: Wesley Vedder, Davey Vedder en Boaz de Haan bezetten de onderste plaatsen. Het leverde Davey en Boaz nog een aanmoedigingsprijs op. Erik (groep 9), Wesley en Davey kunnen pas een paar weken schaken! Dapper dat ze dan meedoen met een toernooi.

Als geoefende schakers weten wij allemaal dat je alleen maar beter kan worden door veel te spelen. Gewoon doen dus!

Gert Reichardt