Europa Cup: EP 22e, GM-norm voor Manuel

2014-09-22

Verslagen op schaaksite.nl: Ronde 7Verslag Peng

Het feest zit er weer op! En Passant finishte na een nederlaag in de slotronde op 8 matchpunten, eentje meer dan vorig jaar en goed voor een 22e plaats. Danzij zijn remise in de slotronde behaalde Manuel Bosboom zijn GM-norm zelfs met een vol punt overscore, 5,5 uit 7 en een TPR van 2709! Voor verslagen, zie de bovenstaande links.

De Europa Cup werd gewonnen door SOCAR, het sterrenteam met o.a. Anish Giri. Giri steeg en passant naar de 7e plaats op de wereldranglijst.

Verslagen op schaaksite.nl: Ronde 5 & 6Verslag van de kapitein

Na 6 ronden is EP weer uit de middenmoot! Wedstrijden tegen Rochade Eupen (België) en het Leidse LSG - moesten we daarvoor nou naar Bilbao? - leverden allebei een 4-2 overwinning op. In de slotronde kan En Passant het toernooi helemaal geslaagd maken als er van Odlar Yourdu uit Azerbeidzjan wordt gewonnen, dan zit er zeker een top 10-finish (of meer?) in.

Voor Manuel Bosboom is de Europa Cup al geslaagd: Met nog een ronde te spelen heeft hij al GM-norm binnen! In de slotronde mag hij zelfs verliezen, zolang hij maar op komt dagen is de norm binnen.

De slotronde is vanmiddag (14:00) live te volgen, kijken dus!

Verslagen op schaaksite.nl: Ronde 3 & 4Fotoverslag (2)

In ronde 4 van de Europa Cup heeft En Passant helaas verloren van SK Hohenems. Nijboer en Peng wonnen, de anderen verloren. Na vier ronden staat EP dus weer in de middenmoot met 4 wedstrijdpunten. In ronde 5 (donderdag) mag En Passant het opnemen tegen Rochade Eupen uit België, met Igor Glek aan bord 1. Op papier zijn de teams precies even sterk, dus het belooft een spannende wedstrijd te worden.

Het Azerbeidzjaanse SOCAR, met o.a. Anish Giri, gaat na vier ronden alleen aan de leiding met 8 punten.

En Passant - SK Hohenems, met op de voorgrond Rozentalis - Nijboer. Foto: Peng

Eerdere verslagen: Ronde 1 & 2FotoverslagAnalyse Bosboom-Leko

Na drie ronden in de Europa Cup staat En Passant op twee overwinningen. In ronde 2 werd het op papier zwakke White Knights (Wales) met 5,5-0,5 verslagen. In de derde ronde volgde er een spannender wedstrijd: tegen HMC Calder uit Den Bosch. Na een spannende wedstrijd werd het een nipte 3,5-2,5 winst, maar dat had ook zomaar anders kunnen aflopen. In de vierde ronde (woensdag, aanvang 15:00) speelt EP tegen het Oostenrijkse SK Hohenems. Een sterk team met o.a. GM Rozentalis, maar in ronde 3 bewees LSG dat ze niet onoverwinnelijk zijn; het werd 3-3.

In ronde 1 van de Europa Cup in Bilbao heeft Manuel Bosboom voor een daverende verrassing gezorgd door wereldtopper Peter Leko te verslaan. In slechts 26 zetten ging de voormalige uitdager voor het wereldkampioenschap van het bord! Op YouTube staat een interview met hem (in het Engels).

Dat de rest verloor tegen het topteam van Malakhite (met verder o.a. Shirov en Grischuk) mag de pret niet drukken. Hieronder de partij. Op schaaksite.nl staat een analyse van Herman Grooten.

De Europa Cup is live te volgen via deze site, mits die er niet uit ligt wegens technische problemen.