Verslag ARVES oploswedstrijd

2014-01-26

Bij schaakclub En Passant hebben wij per jaar heel veel verschillende schaakdisciplines: snelschaken, Omnisimultaan, rapid, simultaans, “gewone lange partijen”, zelfs dammen (denkbiathlon). Richard Vedder heeft regelmatig een aardige studie, maar verder dan dat kwam ik vaak niet. De wekelijkse puzzel die bij de jeugd staat is aardig maar vaak kun je de oplossing wel vinden. Toen ik op de site van de KNSB zag dat er een oploswedstrijd was wilde ik dat wel eens proberen.

Een paar dagen voor dat het toernooi zou beginnen kreeg ik de deelnemerslijst gemaild. Dat ik het toernooi niet zou winnen werd toen al duidelijk. Reden hiervoor? Onder de deelnemers waren er 5 met een rating van 2200+ waaronder 2 oud-winnaars: David Klein (2488) en Twan Burg (2505). Op rating was ik 15e (van de 16) “geplaatst”. Daarnaast was het mijn eerste keer. Ik besloot er gewoon van te genieten en lekker mijn best te doen.

Nadat ik Monica en Robin had afgeleverd in Utrecht (toernooi van Oud Zuylen) kwam ik rond 10.15 aan in Wijk aan Zee. Het was mijn eerste keer in Wijk aan Zee tijdens het TATA schaaktoernooi. Het hele stuk rond De Moriaan (speellocatie van TATA) ademt schaken. Elke restaurant heeft wel een schaakbord achter het raam staan om kennelijk duidelijk te maken dat schakers daar welkom zijn. Het was een graad of 2 maar voelde als -5. De harde zeewind was hier de oorzaak van. Toen ik na de oploswedstrijd in de Moriaan ging kijken was het daar het omgekeerde van buiten: (uiteraard) windstil en een gevoelstemperatuur van een graag of 30. De hoeveelheid schakers in de zaal was enorm. Als een legkip te weinig ruimte heeft zijn er direct actiegroepen die hier iets aan doen. Waar zijn die actiegroepen voor schakers? Of vinden ze het eigenlijk wel leuk om zo opeengepakt te spelen?!

De oploswedstrijd vond plaats in buurthuis de Rel. Het was met recht een buurthuis. De deelnemers werden verdeeld over twee zaaltjes.

Een oploswedstrijd is eigenlijk heel simpel: Je krijgt (in dit geval) 9 studies. Je hebt dan 3 uur de tijd om alle 9 studies op te lossen. Per studie kun je dan 5 punten verdienen. Hoe vollediger het antwoord, hoe meer punten. Je mag daarbij stukken en bord gebruiken.

Ik haalde 14 punten. Lijkt niet veel maar ik was wel tevreden. Je lost een studie op maar als je denkt dat je er bent, doemt een volgend probleem binnen dezelfde studie op. Achteraf bleek dat je daar steeds alert op moet zijn!

Het lijkt me aardig een keer een dergelijke “wedstrijd” bij En Passant te houden. Ik kan je verzekeren: de drie uren zijn zo voorbij!

Omdat de studies nog niet gepubliceerd mogen worden, helaas geen voorbeeld. Tijdens het komende trainingsuurtje van Richard zal ik er 1 laten zien! (als daar belangstelling voor is)

Gert Reichardt

Eindstand: (tussen haakjes de rating van de deelnemers)

1. Joost Michielsen 29 (max. 45) (2355)