En Passant 5 zwijnt tegen Leusden 2 (verslag)

2014-01-25

Door het oog van de naald kruipen, zwijnen, op het nippertje ontsnapt, kantje boord. Op vrijdag 24 januari speelde En Passant 5 thuis tegen Leusden 2 en won het met pijn en moeite en het nodige geluk met 5-3. Toen ik iets voor half 8 aan kwam fietsen, kwamen 7 man uit Leusden net binnen lopen. Rond kwart voor 8 waren wij ook compleet en begon de wedstrijd. Al vanaf het begin stond er een 0,5-0,5 tussenstand op het bord. Jasper had een week eerder al vooruitgespeeld omdat hij op de avond van de wedstrijd moest volleyballen.

Het eerste resultaat kwam na anderhalf uur spelen van Joël (bord 7). Hij speelde tegen een leeftijdsgenoot die binnen 8 zetten allebei zijn lopers voor Joëls paarden had geruild. Joël speelde een sterke partij en wist een pion en een kwal te winnen. En toen gebeurde dit:

Joëls tegenstander (wit) had zojuist Pd5 gespeeld. Joël kwam toen met 27. ... Tc2?? 28. Pe7?? en Joël was de eerste die die avond goed wegkwam. Als wit gewoon de toren slaat staat Joël gewoon een stuk achter en verliest hij waarschijnlijk de partij. Hierna speelde Joël het secuur uit en wist hij de eerste paal op het bord te zetten.

Rond 10 uur werd de stand door Leusden weer gelijk getrokken. Op bord 8 kwam Jasmijn nog goed uit de opening, maar speelde het daarna helaas onnauwkeurig en verloor een aantal pionnen en de partij.

Een kwartiertje later werd de 2e paal in ons voordeel bijgeschreven door Tijmen (bord 6). Al na een halfuur spelen had hij de pionnenstelling van zijn tegenstander compleet de vernieling in geholpen. Zijn tegenstand had toen een pion op a7, een tripelpion op de c-lijn, een dubbelpion op de f-lijn en een pion op h7, terwijl Tijmen zijn pionnen allemaal nog gezellig bij elkaar stonden. Hierna was het gewoon een kwestie van uitknijpen, en dat deed Tijmen met verve.

Niet veel later was Aart klaar, en net zoals zijn zoon won hij ook. Na een stroef begin met allebei 0 uit 2 is de familie de Jong op stoom gekomen. Aart staat nu op 2 uit 4 en Joël op 3 uit 5. In deze partij ruilde de tegenstander van Aart twee stukken voor een toren + pion. De aanval die zijn tegenstander wilde die kwam niet en Aart speelde het daarna mooi uit, met een mooie combinatie om het af te maken. Lees maar mee en geniet.

René Schalk – Aart de Jong

1. d4 Pf6 2. Pc3 g6 3. e4 d6 4. Pf3 Lg7 5. Lc4 0-0 6. 0-0 a6 7. Te1 b5 8. Lb3 Lb7 9. e5 dxe5 10. Pxe5 Pc6 11. Pxf7? Ik heb altijd geleerd om nooit twee stukken tegen een toren en een pion te geven op f7/f2. Ook hier is het niet goed. Txf7 12. Lxf7 + Kxf7 13. d5 Pb4 14. De2 Pbxd5 15. De6 + Kf8 16. Pxd5 Lxd5 17. De3 Dd6 18. h3 Pe4 19. Td1 Kg8 20. f3 Pg3 21. Dg5 Ld4 + 22. Le3 Pe2 23. Kf2 Lxe3 + 24. Dxe3 Pf4 25. Dd4 c6 26. Te1 Pe6 27. De3 Tf8 28. Tad1 Tf6 29. b3 Da3 30. Te2 Pf4 31. Ted2 Pxh3 + 32. Kg3 Pf4 33. Da7? Het begin van het einde. De dame moet bij de koning in de buurt blijven om alles tegen te houden. Nu maakt Aart het mooi af.

33. ... Dd6 34. Kf2 Ph3 + 35 Kf1 Dh2 36. Dxe7 Dg1+ en Ke2 Pf4# volgt: 0-1.

Toen stonden we dus 3,5 – 1,5 voor, maar veel vertrouwen in een goede afloop was er niet. Alle partijen die nog bezig waren (Ernst, Thomas en ondergetekende) stonden verloren. Toch werd er uit die 3 partijen nog 1,5 punt gehaald. Ernst verloor zoals verwacht. Ik heb door mijn eigen gierende tijdnood niet veel meegekregen van het einde van de partij, en de notatie die ik heb gekregen ging tot een stelling waarin Ernst nog iets beter stond. Wat daar precies is gebeurd is mij dus helaas onbekend.

Dan mijn eigen partij. Mijn tegenstander beging een onnauwkeurigheid in de opening, waardoor ik al snel mijn stukken naar voren had geduwd. Uiteindelijk wist ik een pion te winnen, en ook de pionnenstelling van hem was redelijk prut. Toen zette ik mijn paard op de verkeerde plek, en kreeg ik een enorme dreun. Mijn tegenstander kreeg de pion weer terug, en en passant stortte ook mijn hele stelling in elkaar. Ik moest een kwal geven om de aanval te blokkeren en ging toen een eindspel in met toren + 2 stukken voor mij tegen 2 torens + paard voor hem. Ik had nog het voordeel dat mijn koning al redelijk ver naar voren stond, terwijl zijn koning nog op c8 stond. Ik probeerde wat te forceren op de koningsvleugel, waar ik uiteindelijk 2 verbonden vrijpionnen creëerde.

Heel veel kon ik er helaas niet mee, omdat de torens van mijn tegenstander al binnen waren gekomen, en erg vervelend waren. Er werd wat geruild en wat overbleef was paard tegen toren. Ik overleefde ondertussen op de 10 seconden increment per zet, terwijl mijn tegenstander nog een uur op zijn klok had. Maar mijn tegenstander maakte de fout om te gaan meevluggeren. Hij ging met zijn koning naar de f-pion, maar vergat dat zijn toren nog aangevallen stond. Zo kroop ik door het oog van de naald. Met een paard voorsprong kon ik makkelijk overleven op 10 seconden per zet, en zo tikte ik, met het nodige geluk, het winnende punt binnen.

Toen was alleen Thomas nog bezig. Hij speelde een rustige opening die niet echt bij hem paste en kwam in de verdrukking. Hij verloor uiteindelijk een kwaliteit, maar wist het goed af te wikkelen waardoor hij met vier pionnen + paard tegen 3 pionnen + toren kwam te staan, allemaal op dezelfde vleugel. Zijn tegenstander vond het wel mooi geweest en bood remise aan. Zo won En Passant 5 zijn 4e wedstrijd op rij en hebben we nog steeds kans op promotie naar de 2e klasse.

Mike Ruitenbeek

Persoonlijke uitslagen