EN PASSANT NEDERLANDS KAMPIOEN SNELSCHAKEN

2014-02-15

Zie partij viewer (links) voor Richard Vedder - GM Erik van den Doel (1-0!)

Persoonlijke scores EP2

Henk Vedder 3,5
Richard Vedder 9
Hans Böhm 11,5
Dick de Graaf 10,5

Link naar toernooisite

Succes voor Bunschoter schaakvereniging En Passant

Jongstleden 15 februari werd in Rosmalen voor de vijfde keer in Rosmalen het Calder NK snelschaaktoernooi voor clubteams gehouden. Voor deze lustrum editie vaardigde En Passant drie teams af. Het eerste team bestond uit de schaaktoppers Dimitri Reinderman, Erwin l'Ami, Friso Nijboer en Manuel Bosboom. Omdat dit topspelers waren van het team van En Passant dat landskampioen is geworden bij het reguliere teamkampioenschap mocht van hun ook een hoge klassering bij het NK snelschaken worden verwacht. Het tweede team bestond uit de Bunschoter schaakmeester Henk Vedder, zijn broer Richard Vedder en Dick de Graaf, die ook uit Bunschoten komt. Dit team werd versterkt met de streekgenoot en schaakmeester Hans Böhm. Kenners voorspelden voor dit team een plaats in de subtop, een topklassering leek te hoog gegrepen. Verder was er een derde team met liefhebbers, en regionaal jeugdtalent Gabriël Krouwel. Deze laatste wist flink wat punten af te snoepen tegen zijn volwassen tegenstanders, maar het team als geheel eindigde niet hoog.

Vooraf was duidelijk dat de kanshebbers voor de toernooioverwinning elkaar halverwege het toernooi zouden treffen. Voor en na deze fase is het vooral zaak om geconcentreerd te blijven en geen punten te morsen. En Passant 1 en Charlois Europoort deden dit het beste. In de zesde ronde moesten zij tegen elkaar spelen in, naar het zich aan liet zien, de cruciale wedstrijd. Echter deze wedstrijd eindigde in remise. In de tussentijd had En Passant 2 al een punt afgesnoept van het sterke Accres Apeldoorn. Hiermee leverde dit team een nuttige bijdrage aan de kampioenskansen van het eerste team. De volgende ronde was hierdoor wederom cruciaal. Het eerste Bunschoter team moest tegen het sterke HMC Calder, terwijl het tweede team het op moest nemen tegen Charlois Europoort. Voor behoud van de titelkansen leek een overwinning noodzakelijk, want van het tweede team mocht redelijkerwijs niet verwacht worden dat ze nogmaals punten zouden afnemen van een concurrent. Echter beide wedstrijden eindigden in een gelijk spel.

Vanaf dit moment waren er twee zaken duidelijk. Wilde het eerste team de titel winnen dan moest er vooral nauwkeurig gespeeld worden. Puntverlies kon fataal zijn voor de titel. Maar verrassender was dat het lokale team van En Passant ook heel goed mee zou kunnen doen om de prijzen. In het verloop van het toernooi liet het eerste team inderdaad de professionele prestaties zien die van ze verwacht mocht worden. Zij bleven winnen. De concurrent liet onderweg wel wat punten liggen. Het eerste team was na de veertien van de vijftien rondes niet meer in te halen en was hiermee kampioen.

De aandacht van het Bunschoter publiek richtte zich vooral op het tweede team. Zij blijven punten pakken en eindigden op een ongedachte gedeelde derde plek op basis van de matchpunten. Dat is een unieke prestatie voor een team dat uit dorpsgenoten bestaat. Met een eerste en derde plaats op NK lijkt En Passant nu al af te stevenen op een ongeëvenaard succesjaar 2014. Een kampioenschap in het reguliere kampioenschap ligt immers ook in het verschiet.

Jeroen Makkinje