Passanters succesvol op Texel (update, foto's)

2013-12-30

Update 30/12: Dick van Barneveld heeft wat foto's doorgestuurd, deze staan in het fotoboek

Een flinke delegatie En Passanters uit Bunschoten trok dit weekend naar Texel voor het jaarlijkse kersttoernooi, georganiseerd door schaakvereniging En Passant. Onze Texelse naamgenoten, wel te verstaan. Het was een erg gezellig en voor de Bunschoters ook zeer succesvol toernooi. Onderstaand verslag is van Jaap Dros:

Het eindejaarstoernooi van schaakclub En Passant dat zaterdag in het Vogelhuys in de Koog plaatsvond, eindigde in een fraaie, gedeelde overwinning voor de broers Henk Vedder (internationaal meester) en Richard Vedder (nationaal meester) die onderling remise speelden en al hun overige 8 partijen wonnen. Derde werd voormalig toernooiwinnaar Dick de Graaf met 6 punten. Beste Texelse schaker werd Mohamed al Rawy die met 4 punten in de middenmoot eindigde.
In de tweede groep deelden Dick van Barneveld en Jasper Reichardt de eerste plaats met 5,5 uit 8.
Groep 3 werd met overmacht gewonnen door Mike Ruitenbeek (5,5 uit 7).

De Texelse schaaktop kon niet erg imponeren; Gert Both, Jaap Dros en Joop Rommets eindigden met 2,5 punt in de staart van het toernooi. Het zat hun ook niet echt mee: Joop Rommets bereikte een prachtige, zo niet gewonnen positie tegen Henk Vedder en Jaap Dros kreeg een duidelijk gewonnen stelling tegen Henk Vedder in handen, maar beide Texelaars werden door de schaakmeester in de tijdnoodfase alsnog te grazen genomen. Mohamed al Rawy deed het in deze sterke groep nog het beste: hij speelde 4 punten bij elkaar, terwijl Kees de Best tot een score van 3 uit 9 kwam.

Ernst de Reus (li) vs Dick van Barneveld
Foto Richard Vedder