En Passant 4 ontvangt BSG 4: 4-4 (verslag)

2013-11-23

5.700.000.... Dit is het aantal hits dat je krijgt op Google als je mijn naam invoert. Op zich nutteloze info maar het wil wel zeggen dat ik niet bepaald een originele naam heb. Dat bleek maar weer tijdens de wedstrijd En Passant 4 tegen het 4e van het Bussumse BSG. Mijn tegenstander keek eens naar mijn naam en vroeg terloops of ik ooit in Amsterdam had geschaakt. Het bleek dat mijn naamgenoot ooit eens het oudste lid was van de KNSB. Zo kom je nog eens wat te weten..

Goed...tot zover het intro. Er werd geschaakt afgelopen vrijdag de 22e november. En we waren als vierde niet de enige. Ook de bekerwedstrijd van de KNSB werd gespeeld alsmede een jeugdwedstrijd. Dus het was in de dartzaal een gezellige boel. Mijn verslag beperkt zich tot de verrichtingen van het vierde team. De andere verslagen laat ik graag over aan anderen.

Het vierde team was afgelopen vrijdag compleet. Robin speelde zelfs twee wedstrijden omdat hij ook moest opdraven met het jeugdteam. Gewoon even simultaan spelen. Moet kunnen! Gert had van te voren even de competitieleiding gecontacteerd en het bleek allemaal te mogen. Robin speelde op 8 omdat dat bord het dichts bij zijn andere partij was. En niks is zo irritant om de halve zaal te moeten rondrennen om een zet te doen.

Onze teamleider wenste de tegenstander en ons een prettige partij. Echter, hij vergat zichzelf een goede partij toe te wensen en dat had hij beter wel kunnen doen. 5 kwartier na aanvang hadden wij onze eerste nul binnen. Rick verloor kansloos zo zei hij, want hij mishandelde met zwart behoorlijk de opening.

Niet veel later zag ik Gijs op bord 4 zijn tegenstander een hand geven. Gijs had een leuke aanval opgebouwd maar vergat even een vorkje op g5. Weg loper en weg stelling. Gijs zit dus duidelijk in de hoek waar de klappen vallen, want hij heeft nu een lange rokade. En dat zijn we niet gewend. Maar...vertrouwen houden, de puntjes komen nog wel.

Goed...ander half uur gespeeld en 2-0 achter. Niet bepaald een blij vooruitzicht dat mij streelt om er een Bijbelse draai aan te geven. Naast mij op bord 3 zat The Basher een open partij te spelen. Zijn tegenstander offerde een stuk tegen 2 pionnen maar enige tijd later zag ik zijn tegenstander opgeven. Hij stond toen inmiddels 2 stukken achter en er viel nog meer. Een mooi punt van deze jeugdspeler. Volgende ronde bordje hoger??

Ikzelf had de eer om de 2-2 binnen te koppen. In een spaanse opening kwam ik niet echt lekker te staan maar door wat zwakkere zetten van mijn tegenstander kon ik in het eindspel 2 pionnekes oppeuzelen waarna mijn tegenstander het voor gezien had.

Een rondje langs de velde leerde me dat er misschien nog wel iets meer inzat dan een verliespartij. Jeroen Gootjes stond prettig, Gert op bord 1 stond beslist niet minder, misschien wel iets beter, bij Monica kon ik ook geen problemen ontdekken; enkel bij Robin had ik mijn twijfels. Zijn tegenstander had Robin aardig in de tang.

Onderwijl zat ik beneden een drankje te nuttigen toen Jeroen en even later Monica binnenkwam. Jeroen kon zijn prettige stelling niet tot winst ombuigen en moest genoegen nemen met remise. Ook Monica had een half punt in de knip, maar zij was de volgende dag jarig en er zijn dingen die belangrijker zijn in het leven. Monica, vanaf deze plaats van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Gert kwam niet snel daarna om mee te delen dat hij zijn tegenstander op een nul had getrakteerd. En zo stond het 4-3 in ons voordeel met nog 1 partij te gaan. Robin redde het echter niet en zo werd het 4-4. Een uitslag waar een ieder vrede mee kon hebben. Na 3 ronden staan we keurig in de middenmoot met 3 punten. Volgende ronde gaan we er vol tegen aan!

Hans de Vries

Persoonlijke uitslagen (SGS-site)