’t Kruisrak wint schoolschaaktoernooi 2013

2013-11-06

Op woensdag 30 oktober 2013 vond het schoolschaaktoernooi plaats. Met 70 deelnemers het grootste toernooi uit de geschiedenis van het school schaken. Dit kwam door de nieuwe opzet: De spelers schaken individueel en er wordt later een klassement opgemaakt per school. Voor dit klassement tellen dan de beste 4 leerlingen mee.

Elke leerling schaakte deze middag 9 wedstrijden. Winnaar werd Frank Woudenberg. Hij won alle 9 wedstrijden en had daarmee een groot aandeel in de score voor zijn school 't Kruisrak. 't Kruisrak won uiteindelijk de schoolprijs met een behoorlijke voorsprong op De Wegwijzer die tweede werd, met maar een half puntje meer dan de Calvijnschool. Achter deze 3 scholen was de strijd erg spannend. Het Talent, dat laatste werd, was de enige school met slechts 4 deelnemers. Best knap dat zij nog zo konden aanhaken bij de andere scholen!

Schoolschaken 2013

Reinier Koelewijn (De Vlucht) had het net als de andere 69 kinderen erg naar z'n zin.

Het viel vooral op dat een aantal spelers best goed konden schaken, maar dat zij niet precies wisten hoe ze nu moesten winnen. Het gaat er immers om de koning van de tegenstander mat te zetten. Dit lukte dan regelmatig niet waardoor de partij(en) gelijk eindigde(n).

Als de spelers echt willen leren hoe je een tegenstander mat moet zetten, dan kunnen ze dat leren op de schaakclub. Daar wordt wekelijks les gegeven. Soms ook met de computer. Aangezien alle spelers een bon hebben gekregen waarmee zijn (gratis) lid kunnen worden, hoeft er geen belemmering meer te zijn om te komen. Vrijdagavond van 18.30 tot 20.00 uur

Hieronder de eindstand:

't Kruisrak    36  punten