En Passant 5 eindigt op een keurige 3e plaats

2013-05-20

Door een overwinning met 5,5-2,5 op Hoogland 3 eindigt En Passant 5 op een keurige 3e plaats. Het team van teamleider Gert Reichardt had dit jaar nogal wat invallers nodig. Piet Veerman en Henk Ruizendaal speelden geen enkele keer. Met invallers uit vooral de  jeugd: Rolf van Dorst (1,5 uit 3), Mart Woudenberg (2 uit 4), Bashar Basil (2 uit 2), Peter Tak (jeugdleider) 3,5 uit 5. Had het team prima invallers. De vaste spelers haalden een percentage van bijna 50%.

Tegen Hoogland 3, een wedstrijd die vanwege de vakantie gelukkig door Hoogland kon/mocht worden verplaatst, ging het aanvankelijk vlot de goede kant op.

Op bord 1 kon Gert zijn tegenstander onder druk zetten via een Grandprix aanval in het siciliaans. Toen de tegenstander niet alle dreigingen meer overzag werd zijn dame gepend en gaf hij op de 13de zet (op 13 mei) op.

Rolf kreeg het betere spel op bord 7. Hij speelde vlot, net als zijn tegenstander. Na 1,5 uur waren er 40 zetten gespeeld en had Rolf een eindspel met 2 pionnen meer. Een tactische wending liet die twee pionnen echter verdwijnen en het remise aanbod werd aangenomen.

Mart speelde vandaag op bord 6. Kwam al snel een pion achter maar weet dat je dan gewoon moet blijven doorgaan. Actief spelen en dreigingen creëren leverde een mat op g2 op.

Monica wilde op bord 5 met aanvallend spel haar veel oudere tegenstander verslaan. Dat je bij een aanval toch al je stukken nodig hebt weet Monica na vanavond. De aanval sloeg niet door maar ze kon ontsnappen met eeuwig schaak.

Op bord 2 versloeg Peter Tak Ton Schillemans. Een interessant duel: Ton Schillemans organiseerde tot nu toe de Grandprix wedstrijden voor de jeugd. Hij gaat echter stoppen. Zijn opvolger? Juist Peter. Of Ton hem heeft laten winnen; zeker niet. Peter speelde ijzersterk en profiteerde optimaal van de geboden kansjes.

Thomas Vos speelde op bord 4 een leuke wedstrijd. De kansen wisselden. Thomas gaf een stuk voor drie (vrij) pionnen. Meestal gewonnen maar zoals het gezegde in 't vijfde gaat; "waar je Thomas ook neerzet, hij speelt altijd remise". Hij liet zijn tegenstander ontsnappen met eeuwig schaak

Bord 3 werd vandaag door Robin bezet. Zijn tegenstander ruilde zoveel mogelijk af maar had blijkbaar niet in de gaten dat Robin het juist leuk vindt eindspelen te spelen. Waar iedereen dacht aan remise had Robin al van te voren de zwakheden in de stelling van de tegenstander ontdekt. Eerst aan de ene kant nog wat verzwakken en dan aan de andere kant toeslaan. Met een "je hebt het goed gespeeld" gaf zijn tegenstander op

Jasmijn heeft weinig gelukt dit jaar. Elke keer speelt ze weer beter. Nu komt de vakantie er weer aan en dan volgend jaar weer op nieuw beginnen? Op bord 8 het vaste bord van Jasmijn, duurde de strijd tot ver na elf uur. Helaas was een eindspel met paard en loper en een paar pionnen niet te houden tegen de toren en pionnen van Jasmijn. Misschien een kort trainingskamp aan het begin van volgend seizoen....

De spelers van EP 5 kunnen terugkijken op een geslaagd seizoen. Hoogtepunt (maar ook dieptepunt vanwege de aanwezigheid van maar 6 spelers) was de 4,5-3,5 winst tegen Leusden