En Passant 1 wint in Bussum, Apeldoorn verliest (update)

2013-03-13

Zaterdag speelde EP1 de 7e ronde van de Meesterklasse.
Tegenstander BSG uit Bussum werd met 4-6 verslagen.

Concurrent Accres Apeldoorn ging met 6-4 onderuit bij SC Utrecht.

Lees hier het verslag van BSG en een beschouwing van Johan Hut en het verslag op Schaaksite van Richard Vedder.

Alexandr Berelowitsch  Erwin l'Ami  0-1
Robert Ris  Anish Giri  1/2
Frank Erwich  Tanguy Ringoir  0-1
Alexander van Beek  Jan Smeets  0-1
Lars Ootes  Manuel Bosboom  1-0
Ewoud de Groote  Henk Vedder  1/2
Jesper de Groote  Zhaoqin Peng  1/2
Ton van der Heijden  Friso Nijboer  0-1
Tea Lanchava  Richard Vedder  1-0
10  Henk van der Poel  Dick de Graaf  1/2

Op de speeldag had ik een donkerbruin vermoeden dat de wedstrijd tegen degradatiekandidaat BSG nog lastig zou worden. De mail met de opstelling naar de spelers was al een beetje waarschuwend. We misten Ikonnikov, met hem erbij winnen we altijd, maar zonder hem? Maar natuurlijk hadden we voldoende rating meegenomen. Ringoir was lekker ingespeeld in Amsterdam. Geen enkele wedstrijd in de Meesterklasse is een makkie, en dat zou deze dus ook niet worden. Ook benieuwd was ik naar de prestatie van Apeldoorn, dat maar blijft winnen. Zou Utrecht eindelijk de voorsprong doen vergroten?

Het begon allemaal beroerd, want het regende pijpestelen en Anish Giri liet zich in een variant lokken waarin hij in groot gevaar kwam. Zetherhaling was het gevolg, en het 'vaste puntje' werd dus slechts een halfje. Teleurgesteld verliet Giri direct het natte Bussum. Toen ik Robert Ris feliciteerde reageerde hij nogal laconiek: 'gefeliciteerd? het is maar remise hoor'. Maar de manier waarop hij tot zetherhaling overging sprak boekdelen, hij was dik tevreden tegen pakweg 300 punten verschil.
Op de onderste borden ging het ook al snel moeizaam. Dick de Graaf stond zwaar onder druk en Richard Vedder was in een typische Tea-stelling terecht gekomen. Die stellingen van Tea kent Richard uiteraard goed, na vele analyses op Schaaksite. Maar het voorgevoel kwam uit, na het ruilen van de dame tegen een paar lichtere stukken bleef er weinig over en Richard verloor. Op dat moment stond er al wel een flinke voorsprong op het wedstrijdformulier, want Jan Smeets had relatief weinig moeite met Alexander van Beek, en Tanguy Ringoir had korte metten gemaakt met Frank Erwich. Laatstgenoemde speelde voor een IM-norm, en zal nu nog even aan de bak moeten. Erwin l'Ami kreeg deze keer bord 1 en speelde met wit tegen GM Berelowitsch. Die offerde al vroeg een pion. Erwin: 'laat hij het maar bewijzen', en al snel bleek dat Erwin veel beter stond. Een mooie partij, maar echt spannend werd het naar mijn mening niet. Friso Nijboer won opnieuw, of het nu bord 1 of bord 8 is. Met zwart snoepte hij een pion en drukte zijn opponent van het bord.

Tegen de tijdnoodcontrole werd het nog spannend, want Manuel Bosboom verloor van Lars Ootes. Een stevige inschattingsfout richting de 40e zet kostte hem de kop. Zhaoqin Peng had een paard geofferd voor een veelbelovende koningsaanval, maar het leek erop dat ze iets te vroeg had geofferd. Eerst h4 was beter geweest. Nu hield ze drie pionnen over tegen een stuk, dat niet meer te winnen was. Henk Vedder speelde met zwart tegen Ewoud de Groote. In een toreneindspel leek hij ietsje voordeel te hebben, maar duidelijk was dit allemaal niet. Toen Ewoud remise aanbood, wees Henk dit af. Een gevaarlijke beslissing, want Henk kwam hierna verloren te staan, maar ontsnapte met remise. Een puike score dit seizoen bleef intact.

Bij de Indonesiër bleek Apeldoorn te hebben verloren!
Met nog 2 ronden te gaan kan er bijna niets meer mis gaan. Alleen twee grote nederlagen zijn nodig om het kampioenschap mis te lopen.

Volgende ronde: 6 april thuis tegen Kennemer Combinatie, met niemand minder dan Nigel Short!

GdR

diner