En Passant geeft HMC Calder pak slaag: 9,5-0,5

2012-12-15

Zaterdag 15 december speelde En Passant 1 thuis tegen HMC Calder uit Den Bosch.

En Passant - HMC Calder    9,5-0,5

1 Tanguy Ringoir  Twan Burg  1-0
Erwin l'Ami  Jasper Broekmeulen  1-0
Konstantin Landa  Brent Burg  1-0
Vyacheslav Ikonnikov  Geert van der Stricht  1-0
Jan Smeets  David van Kerkhof  1-0
Friso Nijboer  Jeroen Bosch  1/2
Manuel Bosboom  David Miedema  1-0
Henk Vedder  Tom Verhoeven  1-0
Zhaoqin Peng  Niels Ondersteijn  1-0
10  Richard Vedder  Thomas Mollema  1-0

Voorafgaand aan de wedstrijd wees ik HMC Calder aan als één van de voornaamste concurrenten. Logisch, ze werden vorig seizoen tweede en hebben met Kaaiemantijger GM Daniel Fridman en de Nederlandse talenten Benjamin Bok en Twan Burg een sterk team. En wij misten ook nog eens Anish Giri en Erwin l'Ami! Anish vanwege de Mind Games in China en Erwin ging Ivan Cheparinov in Bulgarije bijstaan. Ik moest een goeie vervanger zoeken!

Keuze genoeg, maar medio december is het behoorlijk druk. David Navara moest blitzen in Warschau, Yasser Seirawan was buitenlands, Alexei Shirov had net iets anders toegezegd en Vassily Ivanchuk moest tegen Giri spelen in China. Uiteindelijk werd het Konstantin Landa (2640), een sterke GM uit de buurt van Dortmund. Vervolgens bleek dat Erwin l'Ami een afzegging uit Bulgarije had ontvangen, en daarmee kon hij alsnog meedoen! We kwamen weer een beetje op krachten. Woensdag ontdekte ik Fridman op de deelnemerslijst in Warschau, waar hij de dag ervoor nog niet opstond. Zijn vrouw Anna Zatonskih (2500) speelde in China. En op de wedstrijddag zelf bleek Benjamin Bok plotseling ziek. Had ik dat tevoren geweten dan had het met een toefje minder elo ook gekund...

Tanguy Ringoir speelde aan het eerste bord tegen Twan Burg een prachtige partij. Het trok veel publiek, dat zag hoe Tanguy met een ijzersterke loper door de stelling heen zat te zagen. Aanvankelijk besteedde Tanguy veel tijd aan de opening, maar toen al zijn stukken goed stonden leek het in zijn handen bijna eenvoudig. Het matpompen gebeurde á tempo.
Hij was niet de enige die daadwerkelijk aan mat toekwam. Manuel Bosboom met stropdas speelde met zwart (7) tegen stand up comedian David Roi Miedema. 'Volgens mij moet hij plassen' zei Manuel, toen we samen naar de wiebelende benen van Miedema keken. Op een gegeven moment ging Manuel zitten en deed onbedoeld hetzelfde, eerst synchroon, daarna iets sneller. Na een aantal zwakke zetten van Miedema liet deze het mat toe op de onderste rij.

De enige om wie ik mij een beetje zorgen maakte was Friso Nijboer. Die stond niet zo best, later bekende hij dat hij aan opgeven had gedacht. Het werd remise, toen wisten we nog niet dat hij de nieuwe Henk Weenink zou worden.
Konstantin Landa had zich zitten voorbereiden op Twan Burg, maar kreeg Brent Burg tegenover zich. Dacht eerst dat het broers waren, maar een berichte van de vader van Twan, Henk Burg, leert dat Twan en Brent hebben dezelfde voorvader hebben, Vincent Burg genaamd. Voor Twan zitten er 4 vaders tussen en voor Brent 5. Meer of minder is Twan een oom van Brent! Anyway, Landa offerde een handvol pionnen op voor ruimtevoordeel en hield de koning van zijn tegenstander van rochade af. Een blunder maakte een einde aan de tegenstand in deze leerzame partij.

Henk Vedder kende weinig problemen met Tom Verhoeven aan bord 8. Verhoeven hield zijn shawl om, in de warme speelzaal te luxe. Na de partij viel hij dan ook vlot in slaap. Richard Vedder vijzelde zijn score op met een klinkende zege aan bord 10. Een mooie aanvallende partij zonder in de problemen te zijn gekomen. Tussen de Vedders in zat Zhaoqin Peng met zwart te knokken voor het punt, die ze uiteindelijk kon incasseren na een bloopertje van Niels Ondersteijn.

Jan Smeets kreeg aan bord 5 twee stukoffers om zijn oren. Het duurde even voordat Jan zijn stukken los kreeg, en bleef uiteindelijk gewoon materiaal voor. Vyacheslav Ikonnikov blijft topscorer van het team met een snelle overwinning aan bord 4. Een paardoffer was direct uit. Erwin l'Ami bleef tenslotte over. Eerst afzeggen, daarna weer aanmelden en dan de Henk-regel negeren! Met een voorsprongetje van 8,5 tegen 0,5 zat Jan en Alleman al aan het bier, en vocht Erwin zich nog naar een zege aan het tweede bord. Hulde voor het doelsaldo, want Apeldoorn blijft maar winnen. Zij behaalden in Rotterdam een klinkende 6,5 punt. We zijn nog niet van Apeldoorn af, maar we lopen wel drie bordpunten uit, een dikke winterjas.

Volgende ronde: 16 februari uit naar regerend landskampioen Voerendaal, dat al op vier punten achterstand staat. Hotel op vrijdagavond!
Geen Mind Games of Cheparinovs.

Twan Burg - Tanguy Ringoir

Bord 1: Twan Burg - Tanguy Ringoir 0-1