EP 5 boekt monsterscore, Leusden 2- EP 5 3½-4½

2012-11-30

Ondanks diverse pogingen spelers te vinden voor deze doordeweekse wedstrijd, lukte het niet compleet af te reizen naar Leusden voor de wedstrijd tegen Leusden 2. Bord 2 zou onbezet blijven en de hoop was dat Jasmijn Koelewijn het zou redden om na een drukke studiedag de energie te vinden het team in Leusden te versterken. Dat bleek niet te lukken zodat na een uur tegen een 2-0 achterstand aankeken. De overige spelers (ster) deze hun best er toch nog iets van te maken.

Aan bord 4 speelde superinvaller Aart de Jong. Tegenwoordig wint hij extern bijna alles. Ik denk dat als ze bij het eerste een mannetje te kort hebben.... In een partij waarbij zijn tegenstander eerst wel de weg naar voren vond, maar later zijn stukken weer terug ging zetten op de onderste rij was het voor Aart niet heel moeilijk voordeel te halen. Op zijn eigen wijze wikkelde hij af naar een gewonnen eindspel. Tussenstand 2-1.

Peter Tak kwam onder druk te staan en gaf, naar eigen zeggen, in een moment van schaakblindheid een loper weg. Op bord 3 gaf zijn tegenstander nog wel een pionnetje of 2 terug maar de strijd was eigenlijk al beslist. Tussenstand 3-1.

Robin Reichardt speelde met wit op bord 7 een partij waarbij in het begin een pionnetje verloren ging. Stukken activeren was zijn plan en de druk op de stelling van zijn tegenstander nam toe. Toe die tegenstander wilde afwikkelen naar een eindspel met een pion meer, had Robin een tactische wending en won een kwaliteit. Reden voor zijn tegenstander de partij op te geven. Tussenstand 3-2

Aan bord 1 Speelde Gert Reichardt is een actieve opstelling (ja, het gebeurde echt) tegen een soort Pirc van zijn tegenstander. Na een zet of 8 kwam hij een pionnetje voor en dankzij actief stukkenspel was de strijd na een zet of 30 voorbij.  Tussenstand 3-3.

Thomas Vos speelde kwam in een eindspel met wisselende kansen. De slotstelling die op bord 5 stond deed niet direct aan remise denken (dame tegen 2 pionnen), maar de pionnen waren al zo dicht bij promotie dat deze "harde strijd" wellicht met remise een rechtvaardige uitslag kende. Tussenstand 3½-3½

Bleef de partij van Monica Reichardt aan bord 6 over. In een lastige partij waarin Monica in het centrum een pionnetje won, bleken een actieve dame en toren voldoende de tegenstander mat te zetten. Nu is het mat gezet worden door een dame (zowel tegenstander als het stuk waarmee je mat komt te staan) niet de hobby van Monica's tegenstander. Hij gaf dus 1 zet voordat hij echt mat stond op. Eindstand 3½-4½.

De jeugd heeft het deze wedstrijd goed gedaan. Ondanks de 2-0 achterstand aan het begin, toch gewonnen. Met recht toch een monsterscore. Alleen wel hopen dat we de resterende wedstrijden compleet zijn.

Verslag: Gert Reichardt