En Passant 1 wint in Tilburg (verslag)

2012-11-26

Zaterdag 24 november speelde En Passant 1 in Tilburg de uitwedstrijd tegen De Stukkenjagers.
Deze 4e ronde in de Meesterklasse was een strijd tussen de koploper en de rode lantaarndrager.

Verslag Richard Vedder op Schaaksite.nl

Voorafgaand aan de wedstrijd was het nog spannend, want een treinongeluk zorgde ervoor dat Manuel, Anish en Friso niet op tijd konden zijn. Arbiter Frans Peeters beoordeelde het als overmacht en in overleg met de tegenstander werden deze drie borden later gestart. Manuel en Friso kwamen 12.15 uur binnen, bij Anish ging de klok pas om 12.45 uur aan, met dank aan arbiter en tegenstander.

De wedstrijd zelf bleek niet zo spannend, want al snel werd duidelijk dat de punten mee naar Bunschoten gingen. Vyacheslav Ikonnikov was als eerste klaar met een zwarte zege aan bord 4. Zijn tegenstander leek niet zo gemotiveerd om er een echte strijd van te maken, maar hij produceerde wel een Ostrovski! Aan bord 7 belandde Tanguy Ringoir met wit in een complexe afruil, waarin hij een pion achterbleef. Tegenstandster Anne Haast ging akkoord met remise. 'Een kleine ramp, sorry', aldus onze Belg. Maar hierna ging het crescendo met overwinningen van Jan Smeets (3), Friso Nijboer (5) en Erwin l'Ami (2). Laatstgenoemde drukte Bianca Mühren in tijdnood, Nijboer maakte indruk met 6 pionnen op een rij en Smeets vond mat na een dameoffer.

Manuel, met een nieuwe bril met 2 poten, stoomde aan 8 met de h-pion naar voren, en na wat stofwolken in en langs het centrum kreeg hij de macht over wat diagonalen die cruciaal bleken. Anish Giri speelde aan bord 1 tegen Jan Sprenger, qua rating de sterkste tegenstander. Sprenger zocht de macht over de zevende rij maar vond niets, Giri bereikte een toreneindspel met een paard extra wat niet moeilijk meer was. De tegenvallers vielen aan de staartborden. Dick de Graaf speelde een spectaculaire partij waarin hij het met een dame opnamen tegen drie lichte stukken. Het was te weinig, ondanks de inzet van een nieuw wapen: pepermunt! Richard Vedder kon niet voorkomen dat zijn tegenstander de ruimte kreeg op de damevleugel. Toren en dame kregen de macht over de zevende rij en Vedder moest opgeven.

Tenslotte bleef Henk Vedder over. Hela, hoe zit dat met de Henk-regel? Ineens bleek deze niet van toepassing, omdat de wedstrijd om 12 uur ipv 13 uur was gestart. Een slap excuus, zeker omdat deze achter het bord was bedacht. Maar het ging niet ten koste van de kwaliteit, want hij knoopte, met zwart nota bene, Herman Grooten op. De truc 48 Td3 is het naspelen waard.

De scores van En Passant:

Anish Giri  1
Erwin l'Ami  1
Jan Smeets
Vyacheslav Ikonnikov
Friso Nijboer
Henk Vedder
Tanguy Ringoir  rem
Manuel Bosboom
Richard Vedder
Dick de Graaf

Door een 2,5 - 7,5 overwinning verstevigde En Passant de koppositie. Het bordsaldo is naar 24,5 gegroeid. Concurrent Voerendaal verloor opnieuw, ditmaal van HMC Calder. Laatstgenoemde is de volgende tegenstander op 15 december.