En Passant koploper in Meesterklasse (verslag)

2012-11-04

Verslag op schaaksite.nl: klik niet hier, maar wel hier

Zaterdag ontving EP1 het team van Accres Apeldoorn voor de derde ronde in de KNSB competitie.
De wedstrijd ging tussen de twee koplopers in de Meesterklasse. Apeldoorn maakte indruk met ruime zeges op Voerendaal en HMC Calder, de nrs 1 en 2 van voorgaand seizoen. En Passant won moeizaam van Utrecht en Groninger Combinatie.

Zie ook Teletekst pagina 643.

Vedders
De Vedders (Foto: Jan Willem Schoonhoven)

En Passant - Accres Apeldoorn   5,5-4,5

1 Anish Giri Maarten Solleveld  1-0
2 Erwin l'Ami  Roeland Pruijssers  0-1
Jan Smeets  Alexandr Kabatianski  1/2
4 Vyacheslav Ikonnikov  Arthur van de Oudeweetering  1-0
Tanguy Ringoir  Stefan Kuipers  1/2
Manuel Bosboom  Sjef Rijnaarts  0-1
Friso Nijboer  Merijn van Delft  1-0
Zhaoqin Peng  Nico Zwirs  1/2
Richard Vedder  Armen Hachijan  0-1
10  Henk Vedder  Tom Meurs  1-0

Voorafgaand aan de wedstrijd tegen Apeldoorn leerde het klassement dat het een belangrijke wedstrijd zou worden. De winnaar zou immers minstens twee punten loskomen van de concurrentie. Maar ook aan het begin van het seizoen werd deze wedstrijd al aangemerkt als een kraker. Ivanchuk en Polgar konden helaas niet, maar met De Belg erbij moest het wel gaan lukken. Dick de Graaf sloeg een ronde over, althans, de gebakken vis voor vriend en tegenstander was wederom geweldig.

Aanvankelijk kon Anish Giri niet meedoen, maar met het nodige geschuif in zijn agenda lukte het toch. Met of zonder Giri maakt nogal verschil! Met wederom zwart (sorry Anish ;-) bleven er vijf witborden over waarmee ruimschoots te scoren viel. Maar juist daar haperde het in deze derde ronde. Erwin l'Ami, normaliter 'veilig' met wit, ging eraf tegen Pruijssers die nu 3 uit 3 heeft. En Manuel Bosboom verloor met wit aan bord 6, in een stelling die volkomen gelijk was. Een blunder (torenverlies) maakte een abrupt einde aan de partij. Manuel had wat tijdnood, misschien dat daar de oorzaak lag, of hij was nog in de verkeerde war van zijn gepleegde rochade. Tc6 ipv d7 was immers prima geweest.

Jan Smeets kwam aan bord 3 niet verder dan remise tegen de degelijke Aleksandr Kabatianski. Jan wilde in de slotfase niet teveel risico nemen. Anish Giri had aan bord 1 een lange zit tegen Maarten Solleveld, in een partij die lange tijd in evenwicht bleef. Giri vocht zich echter toch naar winst, toen Solleveld met zijn koning de verkeerde kant koos. Vyacheslav Ikonnikov won aan bord 4 van Arthur van de Oudeweetering, die vaak met zwart speelt. 'Slava' won al snel een kwaliteit en kreeg een hand toen hij de zevende rij had opgegeten. Friso Nijboer had zijn goede vorm uit Hoogeveen meegenomen en won met zwart aan bord 7 van Merijn van Delft.

Henk Vedder ('deal!', op het verzoek om aan bord 10 te winnen...) kreeg in Tom Meurs een invaller tegenover zich. Toen EP nog tegen Apeldoorn 2 speelde was het Meurs die vooruit speelde tegen Bruno Carlier. Dat leverde toen een punt op en dat beloofde dus veel goeds. Het punt kwam er nu ook, toen Meurs nota bene door zijn vlag ging. Dat gebeurde overigens in een stelling die in het voordeel was voor wit. Dat Meurs door zijn vlag ging was misschien te wijten aan slaperigheid, want het eerste uur zat hij aldoor hartstochtelijk te geeuwen. Richard Vedder speelde aan bord 9 tegen een andere invaller, Armen Hachijan. Een linke speler, die in de partij wat voordeel bereikte. Juist toen Richard in het verre middenspel gevaarlijk begon te worden, vond Hachijan rond de 48e een matwending, waarna de tent instortte.

Tanguy Ringoir speelde met zwart aan bord 5 tegen Stefan Kuipers. Die lijken wel een klein beetje op elkaar. Er werden veel zware stukken geruild waarna een pionneneindspel overbleef met wat paarden en een loper. Een verdraaid lastige stelling, waarin Ringoir langzaam een voordeeltje kreeg. Beide spelers promoveerden, Tanguy zelfs tweemaal, waarna er een dame eindspel overbleef met nog één pion voor Ringoir. Er kwam eeuwig schaak en het punt werd gedeeld, waarmee de stand op 5-4 kwam in ons voordeel. Zhaoqin Peng bleef als laatste over tegen Nico Zwirs (filmpje van website Apeldoorn). Met wit leek ze flink druk te zetten op haar tegenstander, maar na de tijdnoodfase bleef daar niet zoveel meer van over. Ook op dit bord werd door beide spelers gepromoveerd, waarna de remise een 5½-4½ eindstand opleverde.

Alle partijen zijn hier na te spelen.

Volgende ronde: 24 november uit naar Tilburg tegen De Stukkenjagers. Vorig seizoen goed op dreef, maar momenteel hekkensluiter.

De actuele stand in de Meesterklasse.