Verslag interne: Tijmen Vedder verrast iedereen

2012-03-17

Onderstaand verslag had eigenlijk in de Bunschoter van 14-3 moeten verschijnen.

Tijmen Vedder verrast iedereen

In de interne competitive van schaakclub En Passant werd alweer de 24e ronde gespeeld. De koploper - Dick de Graaf - is al aardig uit het zicht van de achtervolgers verdwenen. Daarachter staat het juist nog erg dicht bij elkaar, vergelijkbaar met de top van de eredivisie. En net als in het voetbal wisselt de vorm per week en kan iedereen van iedereen winnen.

Dick de Graaf nam het op tegen de regerend kampioen in de dinsdagcompetitie, Fred Buitenhuis. Beide spelers zijn liefhebber van aanvallend, tactisch spel en maakten er dan ook een boeiende partij van. Fred begon sterk en kwam zelfs twee pionnen voor. Dick wist er echter voor te zorgen dat zijn tegenstander zijn stelling niet kon consolideren. In een complexe stelling wist hij de stand weer recht te trekken, waardoor remise het resultaat werd.

De nummers twee in vier, Guido de Romph en Richard Vedder, kregen dus de kans om de enorme achterstand op de koploper wat te verkleinen. Hun onderlinge partij duurde echter maar kort. Al in de opening blunderde Richard een pion weg. Blunderen aan de vooravond van een wedstrijd van En Passant 1 gebeurt Richard dit seizoen erg vaak. In de externe wedstrijden speelt hij juist sterk, 5,5 uit 7 tot nu toe. Guido had schijnbaar weinig vertrouwen dat de pluspion genoeg zou zijn voor de winst, want hij bood direct remise aan. Gezien de stelling had Richard weinig keuze en moest hij het halve ei wel aannemen.

Dé verrassing van de avond kwam op naam van Tijmen Vedder (foto). Het is bekend dat hij het schaken nog niet verleerd is, maar Arie van den Hoogen is normaal gesproken duidelijk een klasse sterker. Tot ieders verbazing was daar op het bord helemaal niets van te merken. De zwarte stukken van Arie kwamen amper in het stuk voor en hij werd gedecideerd van het bord geschoven. Het is alweer de negende overwinning van Tijmen dit seizoen, slechts eentje minder dan de nummers 1 en 2. Het punt betekende ook een sprongetje op de ranglijst naar de zevende stek, slechts drie plaatsen achter zoonlief Richard.

Tijmen Vedder

Dezelfde avond speelde En Passant 3 een thuiswedstrijd tegen Leusden 1. Om de promotiekansen in leven te houden moest er van deze directe concurrent gewonnen worden. Leusden had op vrijwel elk bord een duidelijk rating-overwicht en na een uur of twee was wel duidelijk dat een overwinning er absoluut niet in zat. De stellingen van de Passanters varieerden van uiterst matig tot kansloos verloren en een afstraffing dreigde. Uiteindelijk werd de schade beperkt door Rick van Beek, die aan bord 1 een mooie scalp scoorde. Ook Ernst de Reus wist laat op de avond nog te winnen, waardoor de uitslag op een nog enigszins draaglijke 2-6 uitkwam.

Hieronder de overige uitslagen, dat de witspelers deze avond goed op dreef waren moge duidelijk zijn.

Jacob de Graaf

Thomas Reichardt