Lezing Hans Böhm over de schaaktoren

2012-03-02

Vrijdagavond 2 maart geeft Hans Böhm in het Denksportcentrum een interactieve lezing over de geschiedenis van het schaakspel, en meer in het bijzonder over de toren.

Internationaal Meester Hans Böhm schreef samen met de uit Israël afkomstige Yochanan Afek de boeken ‘De Pion' en ‘De Toren' uit de serie Wij Presenteren. Later volgen nog boeken over de overige in totaal zes schaakstukken. Speciaal voor Schaakvereniging En Passant, dat huisvesting heeft in een echte schaaktoren, geeft Böhm een lezing over de toren op de clubavond van 2 maart. De toegang is voor iedereen vrij en duurt van 20:00 uur tot 21:00 uur.

Hans zal vertellen over de ontwikkeling van de schaaktoren vanaf 4000 voor Christus, bij de voorlopers van het schaakspel, en neemt de metamorfose die de toren doormaakte gedetailleerd door. Van strijdwagen, boot, kameel, tweekoppig wezen, onderkoning, onderpaus en vele varianten op kasteel en toren. Böhm geeft tevens een aantal opgaven ter oplossing.

Böhm