Interne competitie: Dick de Graaf kerstkampioen

2011-12-20

De laatste competitieronde van 2011 is gespeeld.
Dick de Graaf gaat ruimschoots aan de leiding. Het is lang geleden dat iemand met kerst al zo'n voorsprong heeft weten op te bouwen! Het is onwaarschijnlijk dat hij de titel nog gaat verspelen, hij won tot nu toe al zijn partijen.
Guido de Romph staat sinds de 7e ronde op de tweede plaats. Sinds Sjoerd Drent en William van de Groep niet meer deelnemen is de interne competitie nog smaller geworden. Nederlagen tegen Dick de Graaf (2x) en Richard Vedder waren relatief kansloos, maar tegen de subtop waait de wind mee. Richard Vedder bereikte na de 15e ronde de derde plaats, na een opgelopen achterstand door nederlagen tegen Dick de Graaf en, verrassend Matthijs van Leeuwen. Een minimale tweede plaats is hij aan zijn stand verplicht.

Arie van den Hoogen bezet kort daarachter de vierde stek, met zes overwinningen en drie nederlagen. Ondanks wat minder gemotiveerd voor de interne competitie maakt hij een goede kans op het podium, al heeft hij nog wat beurten tegen Vedder en De Graaf tegoed. Arie van Diermen viel na de laatste nederlaag tegen Dick de Graaf terug naar de vijfde plaats, maar de achterstand is nihil.

Na de top vijf volgt Gijs Huygen op de zesde plaats, waarop hij zomaar ook kan eindigen. Het lukte hem in de laatste ronde niet te winnen van Jan Matthijs van Leeuwen (8e) die na zijn zege op Richard Vedder een wisselvallige vorm laat zien. Tussen Gijs en Matthijs staat nog Fred Buitenhuis, die helaas niet al te vaak mee kan doen vanwege zijn werk. Hij miste een mat in drie tegen Gert Reichardt, maar behalve dit halve puntverlies haalde hij het maximale uit zijn vijf partijen en was hij met 2 uit 2 ook extern succesvol. Op dinsdag moet hij nog wel aan de bak om zijn titel te prolongeren.

Competitieleider Jasper Reichardt begon sterk aan het seizoen, met als hoogtepunt een overwinning op Arie van Diermen. Hierna verloor hij terrein en staat hij nu 9e met een score van 50%. Gert Reichardt (10e) is een aanwinst voor En Passant nu hij wat vaker kan meespelen. Ongeslagen, maar ook rijk aan remises (4x), samen met Jeroen Gootjes in strijd om de halve eierenbeker. Jacco Ootjers en Arie Huijgen hebben dat niet meer in eigen hand.

Mert-Cem Erdal is de enige speler die alle ronden aanwezig was, externe- en bekerwedstrijden buiten beschouwing gelaten. Reiner Bobbe (30e) moet helaas voorlopig verstek laten gaan, want momenteel heeft hij geen werk in onze regio.

De Baksteen van de kerstranglijst is toch wel Gijsbert Cor Heuveling, die op de 18e plaats is terug te vinden. In de laatste ronde mooi geillustreerd met een grandioze bok tegen voorzitter Ernst de Reus. Nominatie voor de blunderbokaal, die hij al eens wist te winnen.

Toernooien: Richard Vedder speelt in januari Wijk aan Zee en in februari Amsterdam (Batavia). Dick de Graaf, Arie van Diermen en Manuel Bosboom spelen eind januari op Gibraltar. Arie van den Hoogen is arbiter bij Tata, waar we ook Jeroen Gootjes, Laurents van Twillert, Henk van Diermen en Erwin l'Ami terug vinden op de diverse deelnemerslijsten.

Geïnteresseerden in de SGS persoonlijke kampioenschappen kunnen hier meer informatie vinden.