Uit de oude doos: het drama in Enschede

2011-07-13

Enorme dreun voor En Passant

Met twee grootmeesters en drie meesters stapten de schakers van En Passant zaterdagmiddag om één uur trots het clubgebouw van Dr. Max Euwe in Enschede binnen. Het was het sterkste team dat in de tweede klasse speelde sinds de legendarische Koningsclub Bergen in 1983. Zes uur later dropen de Bunschoters af, met de staart tussen de benen. Na een nederlaag van 4,5-3,5 is de kampioensdroom meteen al in de eerste ronde uiteen gespat.

Omdat Euwe op papier het sterkste team is na En Passant zelf, verschenen de Bunschoters op volle oorlogssterkte. Dus inclusief Viktor Kortchnoi, die dit seizoen een paar keer uit Zwitserland wordt ingevlogen. Hij deed wat van hem werd verwacht, evenals Genna Sosonko en Manuel Bosboom. Maar hun drie overwinningen waren niet genoeg. Het drama speelde zich vooral af op de borden zes en zeven, waar de sterkste spelers uit eigen dorp zaten: Richard Vedder en Dick de Graaf. Omdat ze door de zware bezetting zoveel borden waren afgezakt, mochten juist van hen punten worden verwacht, maar ze verloren allebei. Dat Sjoerd Drent in een potremise eindspel verloor door tijdsoverschrijding, maakte het drama compleet.

Johan Hut
28 september 2009
Gooi- en Eemlander

Schakersinfo:

Overwinningen van Kortchnoi (!), Sosonko en Bosboom konden En Passant in de tweede klasse niet behoeden voor een nederlaag en Hans Böhm trok letterlijk de stekker uit zijn bord. Dat zijn een paar opvallende resultaten in de eerste ronde van de KNSB-competitie.

2e klasse
Sensatie was er vooral in 2A. De sterkste ploegen, En Passant en Dr. Max Euwe, mochten meteen hun 'kampioensduel' uitvechten. De Bunschoters kwamen naar Enschede met niemand minder dan Viktor Kortchnoi, Genna Sosonko en Manuel Bosboom. Die wonnen hun partijen (uiteraard), maar Bruno Carlier verloor van Tim Lammens en Hans Böhm kwam tegen Evert Rademakers niet verder dan remise. Dat was niet zo erg, wel erg was dat de 'echte' Bunschoters, Richard Vedder en Dick de Graaf, op bord zes en zeven verloren. Terwijl die op de lage borden nou juist geacht werden de punten te pakken. Zo kwam Dr. Max Euwe tot een nipte overwinning (4,5-3,5) en heeft En Passant aan zijn sponsors iets uit te leggen. Wat moet je nog meer doen dan twee grootmeesters en drie meesters halen, als je kampioen wilt worden in de tweede klasse? Dr. Max Euwe zorgde voor een leuk evenement door, dankzij medewerking van het bedrijf DGT, alle acht partijen live op internet uit te zenden. Nou ja, zeven en een half. Want Hans Böhm zorgde voor een grappig incidentje door na zeven zetten de stekker eruit te trekken. Zijn partij hoefde niet openbaar te worden, vond de schaakmedewerker van 's lands grootste krant.

Schaakrubriek De Telegraaf 3 okt 2009
Hans Bohm

Oude makkers

De gehuurde bus stond klaar voor het mooiste denksportcentrum van Nederland en omstreken: de schaaktoren van Spakenburg. We begonnen de lange reis naar tegenstander Enschede. Geen ramp, want niet alleen spreken schakers over stellingen net zo makkelijk zonder als met bord maar tevens zitten dit seizoen Viktor Korstjnoi (78!) en Genna Sosonko in ons team van acht spelers. Oude makkers, altijd goed ze te zien. We hadden het over het wereldrecord blinddammen van Ton Sijbrands, 28 partijen in 42 uur met 76% winst. Het wereldrecord blindschaken staat op naam van Janosh Flesch die het in 1960 tegen 52 spelers opnam met 78% winst. "Waarom is blinddammen moeilijker," vroegen we ons af. Je hebt geen houvast, geen kapstokje in het denkproces, de schijven zijn allemaal gelijk. Het dambord is niet groter want van de 100 velden wordt slechts de helft gebruikt, ‘als pianospelen met alleen de zwarte toetsen'. Een ander belangrijk verschil is de testzet. Wereldkampioen Anand speelde eens in een blindpartij waarin hij niet meer wist of er een loper op g4 of f5 stond, ergens even h3. Dat kan bij dammen niet, want zo'n test kan een schijf kosten. Genna was wezen kijken bij Sijbrands en vond het een bizarre ervaring, met matrassen voor de simultaannemers zodat ze even konden slapen tijdens de wachttijden. Al met al, een indrukwekkende prestatie, gefeliciteerd namens de schaakwereld, Ton.

Kortsjnoi kwam wat verkreukeld van de reis naar Enschede aan maar liet wel zien waarom zijn bijnaam ‘De Verschrikkelijke' is.

V. Kortsjnoi (En Passant) - A. Buendgen (Enschede)
KNSB-competitie 2009-2010

1.d4 e6 2.c4 Pf6 3.Pc3 c5 4.Pf3 cxd 5.Pxd4 a6 6.e4 Lb4 7.Pc2 Lxc3+ 8.bxc3 Da5 9.Dd3 De5 10.f3 d5 11.Dd4! Dxd4 12.cxd4 dxe4 13.fxe4 Pxe4 14.Ld3 Pf6 15.La3 Pb-d7 16.0-0 b6 17.Tf-e1 Lb7 18.Ta-b1

"Waar ging hij in de fout?" vroeg ik Viktor Kortsjnoi tijdens de gezamenlijke Italiaanse maaltijd. "Hier", was het antwoord, "na 18...Kd8 is de stelling in evenwicht, ik heb genoeg compensatie maar ook niet meer dan dat".

18...0-0-0? 19.Le7 Td-e8 20.Ld6 h5 21.c5! Pd5 22.cxb6 P7xb6 23.Te-c1 Lc6 24.Pb4 Kd7 25.Txc6 Pxb4 26.Txb6 Pxd3 27.Txa6 Tc8 28.Tb7+ Kd8 29.Kf1 Th6 30.Ke2 Pc1+ 31.Kd2 Tg6 32.g3 h4 33.Ta-a7 en zwart gaf op, hij gaat spoedig mat.

"Ik denk niet dat de uitgebluste Karpov het tegen de vitale Kortsjnoi zou redden momenteel," vatte Genna Sosonko de schaakdag samen.

krant