Friso Nijboer versterking voor En Passant 1

2011-05-25

Na het behaalde kampioenschap in de 2e klasse A gaat het eerste team van En Passant volgend seizoen uit tien spelers bestaan. Om de top van Nederland te bereiken zijn versterkingen gewenst.

Met het binnenhalen van grootmeester Friso Nijboer is de eerste stap gezet. De uit Amsterdam afkomstige Nijboer (46) werd in de jaren negentig grootmeester en behield sindsdien een plaats in de nationale (sub)top. Zijn constante niveau blijkt uit het feit dat Nijboer sinds 1989 onafgebroken deelnam aan het Nederlands Kampioenschap. Zijn beste resultaat behaalde hij in 1993 toen hij tweede werd. Sinds 1996 speelde Nijboer voor Nederland op Olympiades, doorgaans als eerste reserve met prima resultaten. Hij maakte ook deel uit van het Nederlandse team dat in 2001 Europees Kampioen werd. Nijboer is ook een uitstekende snelschaker getuige zijn overwinning in het sterk bezette Kaaiemantoernooi bij En Passant in 2005 voor o.a. Kortchnoi.

Nijboer speelde de laatste jaren voor landskampioen HSG uit Hilversum. Voor het komende seizoen zal de grootmeester alle competitiewedstrijden spelen en een afsluitende simultaan geven. Teamleider Guido de Romph kan de aanwinst goed gebruiken, maar zoekt nog twee versterkingen voordat En Passant klaar is voor het nieuwe seizoen. Genna Sosonko is bedankt, terwijl Zhaoqin Peng en Tanguy Ringoir alle wedstrijden gaan deelnemen. Gesprekken met spelers en sponsoren zijn gaande.

Friso Nijboer