En Passant 1 wint 7e ronde in Meppel

Bart Davids  Laurents van Twillert  0-1
Kees Hoogendijk  Arie van Diermen  0-1

En Passant wint in Meppel

Het eerste schaakteam van En Passant heeft ook de zevende ronde van de KNSB competitie gewonnen. In Meppel werd de plaatselijke MSV verslagen.

De tegenstander in de zevende ronde, MSV uit Meppel, was afgelopen seizoen gepromoveerd. Op voorhand werd er niet veel van dit team verwacht, maar met het aantrekken van grootmeester Dennis de Vreugt en enkele nipte overwinningen bezetten ze tot nu toe een formidabele derde plaats. Ze spelen boven verwachting goed en bovendien speelde En Passant zaterdag met twee invallers; Laurents van Twillert en Arie van Diermen. Een nederlaag in Meppel zou de opgebouwde voorsprong van twee punten zomaar weggeven, maar juist de invallers zorgden voor de punten en beiden waren bovendien als eerste klaar.

De eerste voorsprong kwam van Arie van Diermen, die de Pirc simpelweg beter beheerste dan tegenstander Kees Hoogendijk, een speler die voor Ghana uitkomt in landenwedstrijden. Arie kon pionnen graaien en een paard op f4 krijgen. Een vlotte voorsprong was een feit en Laurents breidde de score uit. Aanvankelijk was de opening niet zo best waardoor Laurents met wit een stuk ruilde voor wat pionnen en initiatief. Dat ging aardig, want verdedigen was niet makkelijk voor de zwartspeler. In tijdnood ging deze helemaal de mist in en liet zich mat zetten.

Laurents van Twillert - Bart Davids

1.e4 c5 2.Pc3 Pc6 3.g3 g6 4.Lg2 Lg7 5.d3 d6 6.f4 e6 7.Pf3 Pge7 8.0-0 0-0 9.Pe2 f5 10.exf5 gxf5 11.Pg5 h6 12.Pf3 e5 13.Le3 Pd5 14.Ld2 Le6 15.Pc3 Pf6 16.Te1 Lf7 17.Ph4 Pd4 18.fxe5 dxe5 19.Dc1 f4 20.gxf4 Ph5 21.fxe5 Dxh4 22.Te4 De7 23.Lxh6 De6 24.Lxg7 Pxg7 25.Th4 Pdf5 26.Tg4 Dxe5 27.Dg5 De3+ 28.Kh1 Dxg5 29.Txg5 Kh7 30.Le4 Le6 31.Tag1 Tf7 32.Pe2 Taf8 33.Pf4 Lc8 34.T1g3 Kg8 35.Th3 Ph4 36.Thg3 Txf4 37.Txg7+ Kh8 38.Th7 mat! 1-0

Aan het eerste bord speelde Manuel Bosboom tegen grootmeester Dennis de Vreugt, die tot zaterdag nog al zijn wedstrijden gewonnen had. Het scheelde weinig of Dennis had dit seizoen voor EP gespeeld. Manuel kwam goed uit de opening waardoor Dennis zeeën van tijd verbruikte en in tijdnood kwam. Een stukoffer pakte echter volledig verkeerd uit en de rollen leken omgedraaid, echter Dennis had geen tijd meer en moest zetten. Maan vond eeuwig schaak en voorkwam daarmee verlies.

Het zit dit seizoen niet mee voor Bruno Carlier. Deze keer hielp hij een mooie stand om zeep nota bene in de tijdnood van zijn tegenstander. Bruno hield nog acht minuten over voor pakweg tien zetten, maar hij was van slag en na de tijdnoodfase bleek Bruno slechts 39 zetten te hebben uitgevoerd. Dat moeten er 40 zijn en dus kon hij opgeven.

De score ging weer de goede kant op dankzij Tea Lanchava. Opnieuw was het begin van haar partij niet zo best, maar in het middenspel veroorzaakte ze haar bekende chaos en dan ziet ze meer dan menig tegenstander.

Hans Böhm trok de overwinning over de streep door een zege aan het derde bord. Hans vroeg zich na een zet of vijf af waarom zijn tegenstander nog niet opgaf, maar dat valt dan meestal wel mee en hij moest nog lang zitten om het voordeeltje uit te melken tot een vol punt.

Richard Vedder speelde met zwart remise aan bord vier. Na de opening comfortabel een pion voor, maar wat slordig met het vervolg. Wit werd erg sterk over de open c-lijn en kreeg zijn gambietpion terug waarna Richard niets anders restte dan een remisevesting neer te zetten, anders had het nog verkeerd kunnen aflopen.

De eindstand van 2,5-5,5 werd op het bord gezet door Dick de Graaf, die met nagenoeg gewonnen spel uit de opening kwam. Het bleef echter gecompliceerd en in de afwikkeling naar het eindspel verloor hij zelfs een pion, won die nog terug maar moest in remise berusten toen beide spelers een toren en drie pionnen overhielden.

En Passant 1 behield zijn voorsprong van twee punten op VAS Amsterdam, dat nipt won van Sneek. De laatste twee competitieronden zijn thuiswedstrijden. Op 9 april wordt gespeeld tegen Boven IJ uit Amsterdam.

De stand en uitslagen in 2A zijn hier te vinden.
Verslag van de tegenstander.