Lammert Kok kan het nog steeds

2011-02-08

Het tweede team van Schaakclub En Passant is in de race om het kampioenschap. Vrijdag 28 januari moest het team zien af te rekenen met de clubgenoten van het vierde team.

Doordat En Passant 4 in het voorgaande seizoen was gepromoveerd naar de 2e klasse SGS, speelt het dit seizoen op gelijke hoogte met het derde en vierde team. Het tweede en vierde team zijn daarbij in dezelfde groep ingedeeld, en dus stond vrijdag een lastige wedstrijd op het programma. En Passant 2 is koploper en moest winnen in de strijd om het kampioenschap. Het vierde team vreest echter degradatie en kon de punten ook wel gebruiken. Het werd dus een echte wedstrijd en het leek er even op dat het vierde voor een stunt zou gaan zorgen.

Binnen een uur was Sjoerd Drent klaar met Ernst de Reus, die niet goed uit de opening kwam. De voorsprong stond lang op het bord, want de overige spelers gingen er goed voor zitten. Aan het zevende bord werd de stand weer gelijk getrokken door Aart de Jong, die teamleider Jacob de Graaf van het bord zette. Op de een of andere manier is De Jong een Angstgegner van De Graaf. Henrik Koelewijn en Gijs Huijgen speelden aan bord zes een spectaculaire partij. In een Siciliaan viel Koelewijn met zijn pionnen over de koningsvleugel aan. Verschillende stukken konden geslagen worden, maar de matdreiging moest eerst worden voorkomen. Koelewijn bleef een stuk voor en Huijgen gaf op.

Lammert Kok werd in 1976 kampioen van En Passant. In 1987 won hij voor het laatst een prijs, het bekertoernooi schreef hij toen voor de tweede maal op zijn naam. Sindsdien kwamen er sterkere schakers en vinden we de schilder niet meer terug in de erelijsten. Dat hij in 2011 nog steeds kan schaken, bewees hij tegen Arie van Diermen, eveneens een voormalig clubkampioen. Kok bood tweemaal remise aan, wat door Van Diermen werd afgeslagen. Van Diermen miste op de 35e zet het winnende Lxb2+ met spoedig mat. Daarna wist Kok in tijdnood mat te geven. Een daverende verrassing en het tweede kreeg het nog moeilijk, omdat op de overige borden de stellingen nog in evenwicht waren.

Partij: zie partijviewer links.

Rick van Beek speelde remise tegen Tijmen Vedder, die in een pionneneindspel wellicht iets beter stond. Gijs Cor Heuveling won een kwaliteit en de partij van Alex van de Vuurst, maar Gert Reichardt was passief uit de opening gekomen tegen de Duitser Reiner Bobbe. Deze verzuimde zijn voordeel echter te verzilveren en schoof de boel dicht. In het middenspel gaf hij pardoes een paard weg en even later kon hij opgeven. Tenslotte wist Guido de Romph onder de druk van Dion de Graaf uit te komen en een matnet te benutten. Het tweede won hierdoor met 5,5 tegen 2,5 en verstevigde zijn koppositie.

En Passant 4 - En Passant 2

Ernst de Reus  Sjoerd Drent  0-1