Viktor Kortchnoi nog altijd Verschrikkelijk

2011-01-27

Op Gibraltar vind momenteel een groot en sterk schaaktoernooi plaats, met vele wereldtoppers als Ivanchuk, Adams en Short, en bovendien enkele veteranen, waaronder de nog altijd actieve Viktor Kortchnoi die op 23 maart 80 jaar oud wordt. Niemand speelde meer wedstrijden dan Kortchnoi.

'Onze' Viktor is met 2 uit 2 goed van start gegaan. In de tweede ronde versloeg hij met zwart Fabiano Caruana, een jonge sterke grootmeester uit Italië waarvan hij maar liefst viermaal had verloren. In Matten! staat een verhaal waarin Viktor in een wedstrijd van 'oud tegen jong' door de vlag ging tegen Caruana, en hem nadien toesiste 'jij kan niet schaken' of woorden van gelijke strekking. Caruana heeft inmiddels een rating van dik 2700.

Zijn wraak is na te spelen in de partijviewer, links in de kantlijn.
Viktor had zwart. Bij de slotzet was de dreiging d4 niet meer te pareren.

De Verschrikkelijke
Viktor in 2010 EP - Hardenberg