En Passant 1 wint kraker van VAS

6 Tea Lanchava  Tex de Wit  1-0
7 Marlies Bensdorp  Pim Ghijsen  ½½
8 Dick de Graaf  Arjan van Splunter  1-0

In de vierde ronde moest En Passant zien af te rekenen met VAS uit Amsterdam, dat na drie ronden net als EP nog ongeslagen was, en daarmee medekoploper in de 2e klasse A. Omdat alle overige teams al minstens 3 punten hadden verloren, was deze wedstrijd een duel om 'vier punten'.
Helaas waren Bruno Carlier en Tanguy Ringoir verhinderd, en ook Viktor Kortchnoi bleek niet beschikbaar. Gelukkig kon de teamleider wel over Genna Sosonko beschikken, en in de persoon van Marlies Bensdorp werd een verrassende invalster gevonden. Daarmee was bijna het gehele dames-Olympiadeteam bijeen gebracht. Drie dames in een team, dat moest wel indruk maken!

Genna Sosonko, die op de vooravond op nota bene Radio 1 had verklapt dat hij mee zou spelen, speelde aan bord 1 tegen Jan Rooze uit België. Met de zwarte stukken boekte Sosonko een regelmatige overwinning. Het interessante interview van Genna is elders op deze website terug te vinden.
Hans Bohm werd deze keer aan bord 2 gezet, en kwam goed uit de opening, maar verzandde in een eindspel dat remise werd.
Manuel kreeg bord 3 en trof in Hilke van den Berg de topscorer van VAS. De partij duurde maar liefst tot 19:00 uur, dus beide spelers gebruikten al hun bedenktijd, totaal zes uur schaak. Manuel dacht in tijdnood een pion voorsprong te verzilveren, maar vergat zijn tijd (zelfs Manuel overkomt dat wel eens) en toen beide spelers op de klok ramden bleken beide klokken op nul te staan. Remise.
Zhaoqin Peng aan bord 4 versloeg Aran Kohler, die drie vrijpionnen leek te hebben, maar niet opgewassen was tegen de aanval door het centrum.
Aan bord 5 kon Richard Vedder eeuwig schaak bereiken tegen Lex Jongsma, maar toen de wedstrijdpunten inmiddels binnenwaren kon hij voor eigen succes gaan. Hij had immers zijn 100% score te verdedigen! De oude Jongsma speelde echter sterk en het was nog opletten geblazen. Tegen zessen werd het op voorstel van Jongsma alsnog remise.
Tea Lanchava aan bord 6 kreeg te maken met Tex de Wit, die meestal met zwart speelt. In een heksenketel was het ondoenlijk om te zien wie beter stond, maar uiteindelijk had Tea gewonnen. Scherpe partijen zijn we inmiddels van haar gewend, maar het kwartje had ook de andere kant op kunnen vallen als De Wit zijn kansen wel had gepakt.
Op bord 7 tekende Marlies Bensdorp voor een verdienstelijke invalbeurt. Aan bekende schaaknamen geen gebrek bij En Passant, bijna alle teamleden stonden al eens in 'Matten', en dat geldt ook voor Marlies. Tegenstander Pim Ghijsen speelde voor een remise, en Bensdorp wilde verder niets forceren.
Op bord 8 ontsnapte Dick de Graaf in tijdnood, toen diens tegenstander zijn dame weggaf. Het werd dus 6-2, een tikje geflatteerd.

De stand is te vinden bij de link 'En Passant 1'.
Nog voor de helft van het seizoen lijkt niets het kampioenschap meer in de weg te staan. Maar de bal is rond...
Volgende ronde op 8 januari uit tegen Groningen 2.

(Klik op de foto om naar het foto-album te gaan)