En Passant loopt snelschaaktitel mis

2010-11-13

Het eerste team van En Passant is er niet in geslaagd om de SGS-snelschaaktitel voor clubteams te behouden. In de één-na-laatste ronde moest er gewonnen worden van Utrecht om uitzicht te houden op de titel. Helaas werd er echter met 3,5-2,5 verloren. Hiermee was Utrecht gelijk kampioen en kon EP voor spek en bonen de laatste ronde gaan spelen.

Het team van Manuel Bosboom, Tea Lanchava, Hans Böhm, Richard Vedder, Dick de Graaf en Sjoerd Drent begon sterk aan het toernooi. In de eerste ronden werd er zelfs geen enkele nederlaag geleden. In de wedstrijd tegen Amersfoort, toch niet de favoriet, werd met 3,5-2,5 verloren. Op dat moment was Utrecht als enige nog ongeslagen, en stond En Passant gedeeld tweede. Wel was het saldo van bordpunten uitstekend. In de resterende ronden mocht er dus geen enkele fout meer gemaakt worden. Dit lukte echter net niet, zodat er een ondankbare tweede plaats restte.

Behalve het eerste team nam En Passant met nog twee zestallen deel, deze kwamen uit in de laagste groep. Het tweede team bestond uit Laurents van Twillert, Rick van Beek, Jasper Reichardt, Alex van de Vuurst, Aart de Jong en Dion de Graaf. In de eerste wedstrijd haalden de onderste vijf borden allemaal een nul binnen. Laurents was te laat en begon met nog maar een paar minuten op zijn klok. Hij won in no-time een paar stukken, maar moest gezien de stand van de klok genoegen nemen met remise. Na deze keiharde nederlaag ging het steeds beter, en uiteindelijk eindigde het team met 9 uit 9 in de middenmoot.

Topscorer van het tweede werd Laurents met 5,5 uit 8 (de laatste ronde was het team oneven). Jaspe, Dion en Gert (die 's middags Dion verving) haalden allemaal precies 50%. Alex en Aart kwamen tot respectievelijk 3,5 en 2,5. Rick had op bord twee zijn dag niet en door de sterke tegenstand kreeg hij niet de kans in zijn spel te komen. Uiteindelijk behaalde hij 1,5 punt.

Kind van de rekening werd het derde team. Jeroen Gootjes, Rut Koelewijn, Tijmen Vedder, Mike Ruitenbeek, Thomas Vos en Henk Ruizendaal streden voor wat ze waard waren. Zij konden echter niet voorkomen dat het team de ene nederlaag na de andere aan de broek kreeg. Ook de invallers Arjen de Roos en Thomas Reichardt konden het tij niet keren. Uiteindelijk eindigden ze onderaan in hun groep, maar ze hebben wel een gezellig dagje geschaakt in het mooiste schaakkasteel ter wereld.