Moeizame overwinning EP1 in Hilversum

2010-09-19

Het KNSB seizoen is weer begonnen! En Passant 1 trof in de eerste ronde het tweede team van HSG uit Hilversum. Oorspronkelijk stond deze openingswedstrijd op zaterdag 25 september in de agenda, maar vanwege de Olympiade werd deze wedstrijd een week vervroegd: 18 september. Landskampioen HSG1 moest in haar wedstrijd tegen Caïssa (Meesterklasse) zoveel spelers voor de Olympiade afstaan dat hiervoor toestemming is verleend. HSG2 tegen En Passant verhuisde mee i.v.m. de huurkosten van de speellocatie, en uiteraard was het veel interessanter om tegelijk te spelen.

Aangezien er 2 spelers niet op zaterdag 18 september konden spelen, werden er twee borden vooruitgespeeld op dinsdag 14 september. Deze borden werden in ons eigen Denksportcentrum gespeeld. Tea Lanchava maakte met zwart een succesvol debuut voor En Passant. Hoewel ze behoorlijk ziek was wist ze van Michael de Vos te winnen. Dick de Graaf liet Wim van der Wijk kansloos met wit. EP stond dus met 2-0 voor toen op zaterdag 18 september de overige 6 borden werden gespeeld.

Met de eerste ronde van vorig jaar in gedachten, hoopten we deze keer goed van start te gaan. Met de 2-0 voorsprong op zak leek er geen enkel gevaar uit Hilversum te komen. Toch werd het nog behoorlijk spannend, toen Hans Böhm een blunder maakte en met een stuk minder op kon geven. Ook Manuel Bosboom stond beroerd. Na de opening (d4, f5...h4!) moest tegenstander Nagtegaal lang nadenken. Manuel had van de eerste tien zetten er maar liefst negen met een pion gedaan. Niet goed volgens de theorie, maar bij Manuel telt dat (meestal) niet. Maar nadat hij een belangrijke pion in het centrum moest opgeven vocht Manuel een verloren zaak. Net als voor Hans was het zijn eerste competitie-nederlaag in dienst van En Passant. Aangezien Sjoerd Drent er ook niet best voor stond, was het even fronsen. Ging EP1 opnieuw een valse start maken?

Gelukkig niet. Richard Vedder trof een nieuwe speler van HSG 2, Lindeman. Richard had goed gezien dat de verdediging van Lindeman een steek liet vallen en haalde uit met Lxh6 en Pxf7, midden in de roos!

20 Lxh6! g6 (want gxh6 21 Dg3+ en de volgende zet een schaakje met het paard en hare majesteit zit in de knip) 21 Pxf7! Txf7 (want Kxf7 22 Dxg6mat) 22 Dxg6+ Kh8 23 Dxf7 De7 24 Lg7 mat!

Een mooie revanche van Richard tegen HSG 2, hopelijk trekt hij deze goede start door in de rest van het seizoen.
Helaas gold dat niet voor Sjoerd Drent, hij redde het niet tegen Jorgen Henseler. Hij verloor een pion, en belangrijker, hij had een passieve loper tegen een actieve van Henseler. Het was echter diens dame die ineens binnen kon vallen met matdreiging en Drent kon opgeven.

De stand was 3-3, met nog twee borden te gaan. Bruno Carlier offerde een pion tegen Herman van Engen, en stond actiever in het middenspel. Toen Van Engen een kwaliteit weggaf leek de winst eenvoudig. Toch moest Bruno met toren+paard+pion tegen toren+pion nog lang doorspelen om de winst te vinden. Toeschouwer Hans baalde flink van zijn nederlaag, maar wist wel precies te vertellen welke techniek Bruno moest gebruiken om te winnen, maar helaas mag je dat van de FIDE niet aan de speler vertellen tijdens de partij. Bruno zocht en vond alsnog, zodat de winst binnen was. Onze nieuwe aanwinst, het Belgische talent Tanguy Ringoir speelde namelijk een stelling die hij niet kon verliezen. Sterker nog, hij won de partij toen tegenstander Vincent Pandelaar iets te gretig tot dameruil overging. Tanguy kon met zijn koning pionnen happen en Pandelaar gaf op. Net als Lanchava maakte onze vriend uit Geraardsbergen een succesvol debuut! Een nipte overwinning, maar 3-5 is meer dan voldoende!

Naast ons speelde landskampioen HSG1 zich naar een klinkende overwinning op promovendus Caïssa uit Amsterdam, een team dat op papier nog zwakker is dan En Passant uit de 2e klasse. De comeback van Paul van der Sterren ging dinsdag al verloren tegen Erwin L'ami, terwijl Anish Giri bij zijn debuut voor HSG met remise goed wegkwam tegen good-old Hans Ree. Henk Vedder en diens tegenstander Albert Riemens werden opgeschrikt door de arbiter, die constateerde dat de vlag van de laatste was gevallen. Beide spelers hadden niets in de gaten gehad! Henk: "zo, de eerste drol van het seizoen is alweer gedraaid".

Foto's: zie foto-album EP1.
Aandacht op de website van de KNSB: hier

HSG 2 - En Passant  3-5

Kees Nagtegaal  Manuel Bosboom  1-0