Belgisch talent Tanguy Ringoir (16) naar En Passant

2010-06-30

Na de komst van Tea Lanchava zal ook Tanguy Ringoir enkele wedstrijden voor En Passant spelen.

Tanguy is 16 jaar en is al Internationaal Meester, de jongste Belgische ooit. Al enkele jaren wordt hij bestempeld als een groot talent. Hij leerde schaken toen hij 6 jaar oud was en volgde de Nederlandse 'stappenmethode'. Hij bleek al snel talent te hebben en speelde op 10-jarige leeftijd al een internationaal toernooi in Andorra. Toen hij 12 jaar oud was hield hij al verschillende GM's op remise en steeg zijn rating al naar 2200! Met 15 jaar werd hij IM. In 2008 won hij met 9 uit 9 het Belgische jeugdkampioenschap onder 14 jaar.
Tanguy speelt in de Belgische, Franse en Duitse competitie, en zal nu ook de Nederlandse competitie aandoen. Eerder speelde hij al even voor Sas van Gent in de Meesterklasse, met daarbij o.a. een remise tegen de huidige Nederlands Kampioen GM Jan Smeets. Met 13 jaar toenmalig de jongste speler ooit in de Meesterklasse, dat record is inmiddels door de 11-jarige Thomas Beerdsen (Apeldoorn) overgenomen.

Tanguy heeft de ambitie om grootmeester te worden, vooralsnog ondergeschikt aan zijn studie met economie als hoofdrichting. Lees hier de media in België.

Voor En Passant geeft het nog meer kleur aan het toch al unieke team.
Ongewis hoever Tanguy het gaat schoppen, we zullen nog veel van hem horen.
Komende zomer is Tanguy te volgen op verschillende toernooien, o.a. in het Belgisch kampioenschap vanaf a.s. zaterdag. Dat toernooi is hier te volgen.
Net als Genna Sosonko zal Tanguy Ringoir slechts enkele wedstrijden meespelen.

Tanguy Ringoir (midden) won Geraardsbergen 2008