EP1 maakt gehakt van Hardenberg

Schakersinfo:

De Bunschoter:

Grootmeesters helpen En Passant aan monsterscore

Bij een schaakwedstrijd is meestal niet zoveel publiek, maar afgelopen zaterdag zat het Denksportcentrum vol met toeschouwers.  Ze kwamen voor de thuiswedstrijd van En Passant tegen Hardenberg, waarbij Viktor Kortchnoi te bewonderen was.

Het was misschien wel de laatste keer dat Kortchnoi in Bunschoten is geweest. Sinds 2005 was het de vijfde keer dat hij vanuit Zwitserland over was komen vliegen om te schaken bij En Passant.

Deze keer speelde hij mee namens En Passant in de competitiewedstrijd tegen Hardenberg. Vrijdagavond was hij al aanwezig tijdens de clubavond, waarin hij snelschaakte tegen wie dat wilde. Het lukte de voorzitter van En Passant, Ernst de Reus, om de voormalig wereldtopper te verslaan. Daarvoor had hij wel iets meer bedenktijd gekregen, maar dat hoeven zijn kleinkinderen niet te weten.

Zaterdag was het al snel duidelijk dat Hardenberg geen partij kon zijn voor En Passant. Behalve Kortchnoi deed ook grootmeester Genna Sosonko mee, net als Kortchnoi afkomstig uit het voormalige Leningrad. Kortchnoi, bijna 79 jaar oud, is nog immer bloedfanatiek en verliezen is geen optie, en hetzelfde geldt voor de 66-jarige Sosonko. Na een geanimeerd gesprek in het Russisch werden ze heel stil achter het bord, beiden in diepe concentratie.

Na ruim drie uur spelen was Genna Sosonko als eerste klaar. Hoewel de stelling er gelijkwaardig uitzag, kon Sosonko ineens met een loper een half bord pionnen opeten.  Bij de analyse wist Sosonko zijn tegenstander haarfijn uit te leggen waar hij het fout had gedaan.

Niet veel later was ook Viktor Kortchnoi klaar. Hij won na de opening een pion en zette met zwart zijn tegenstander muurvast. Die kon geen fatsoenlijke zet meer bedenken, en moest opgeven tegen Viktor de Verschrikkelijke, zoals in de schaakwereld zijn bijnaam luidt.

Hans Böhm bracht de stand op 3-0, door in een pionnenspel langzaam maar zeker zijn voordeeltje uit te melken. Het moet geen pretje zijn geweest voor zijn tegenstander. In een ogenschijnlijk saaie stelling alleen maar zitten keepen, om vervolgens onafwendbaar van het bord gezet te worden.

Het werd 4-0 dankzij Dick de Graaf. Aan het achtste bord verbruikte zijn tegenstander zoveel tijd, dat hij op een gegeven moment nog vijftien zetten moest bedenken in twee minuten tijd. De Graaf kon aanleggen op de koningsvleugel en alle verdedigers opruimen. De Hardenberger moest opgeven.

Het winnende halfje kwam van Sjoerd Drent, die daarmee een serie nullen wist te onderbreken.  Gezeten aan het relatief hogere bord 5, wist hij zich op te trekken aan het sterke team. Na een rustige opening speelde hij nog een lastig middenspel, maar de remise kwam niet in gevaar.

Bruno Carlier scoorde zijn vierde overwinning van het seizoen door de vijandelijke aanvoerder te verslaan. Langzaam maar zeker raakte diens verdediging overbelast, raakte een pion kwijt en moest met vrouwen en kinderen vluchten. In tijdnood maakte Carlier het vakkundig af.

Manuel Bosboom was op jacht naar een record; het aantal achter elkaar gewonnen wedstrijden in de KNSB competitie stond tot nu toe op 17. Bosboom haalde in de vorige ronde zijn 14e zege binnen, maar tegen Hardenberg moest hij zijn reeks staken. Hij kwam niet verder dan remise. Jammer van het record, maar uiteraard evengoed een knappe prestatie en zeker niet van belang tijdens deze wedstrijd.

Als laatste was Richard Vedder nog aan het werk. Hij speelde tot nu toe een beroerd seizoen, met nog geen enkele overwinning voor En Passant. Aan bord 7 belandde hij in een remiseachtige stelling, waarin zijn tegenstander de vrede al had aangeboden. Vedder sloeg dit echter af om toch nog voor de winst te gaan, een goede manier om uit een vormcrisis te raken. Het lukte, hij snoepte een pion en kon een lopereindspel winnen. Hij bracht de stand zo op 7-1, wat En Passant het beste doelsaldo geeft in de klasse 2A. Op matchpunten staat het team echter derde, en moet hopen op misstappen van de concurrentie.